Сергій ФЕДАКА
ЗАКАРПАТТЯ УІ ТИСЯЧОЛІТТІ
Питання про джерела слов'янської культури в Закарпатті досі залиша
ється нез'яеованим. Усі спроби вирішити дану проблему зводяться до
двох теорій - автохтонної та міграційної. За першою, слов'янське насе
лення Закарпаття зформувалося як етнічна цілісність саме тут, у кар
патському регіоні. Засновником теорії дунайсько-карпатської прабатьків
щини слов ' ян був Нестор-літописець. Віддаючи належне біблійній
легенді про Вавілонську вежу і вбачаючи першопоштовх до слов'янсько
го етногенезу саме у тому мітичному розділенні мов, Пестор далі писав:
„По довгих же часах сіли слов'яни по Дунаєві, де є нині Угорська земля і
Болгарська. Од тих слов'ян розійшлися вони по землі і прозвалися іме
нами своїми, - од того, де сіли, на котрому місці". Ця концепція була па
нівною у нашому літописанні та історіографії XVIII ст. На порозі ж XX
ст. вона змінилася теоріями про більш північне розташування прабать
ківщини слов'ян. Проте в 70-80-их роках карпато-дунайська гіпотеза
знов переживає свій ренесенс у працях В. Кобичева та О. Трубачова.
Міграційні теорії появи слов'ян у Закарпатті виходять з інших можливих
прабатьківщин - Прибалтики, басейну середньої Вісли, Черкащини. По
лісся між середнім Дніпром та Одером. Останню, поліську концепцію,
особливо ретельно обґрунтував П. Третьяков. Про Полісся та його тісні
зв'язки з Карпатами багато говориться й у такому загадковому джерелі,
як „Велесова книга", найповніший переклад якої на сучасну мову нещо
давно зробив Борис Яценко. Особливо вражаючим фактом є численні
збіги гідронімів Закарпаття і Житомирщини.
Подаємо найяскравіші з них в алфавітному порядку. Назву Багно но
сить болото біля поліського м. Малин, а також потік в басейні Закарпат
ської річки Іршава. З річкою Ьережа в басейні Прип'яті зіставляємо по
тік Бережанський, що протікає через село Ставне Великоберезнянського
району. Річка Більча на Житомирщині співзвучна назві Іршавського села
Білки. Якщо на Житомирщині протікає р. Брусна, то на Закарпатті є два
потоки Брусні - через с. Тур'я Пасіка Перечинського та с. Сускове Сва-
лявського районів. В Народицькому районі Житомирщини протікає р.
Буча, на Іршавщині - Бучів потік, а на Міжгірщині - Бучіїв Звір. Через
Луганський район Житомирщини протікає р. Глухова, а через Свалявщи-
ну - потік Глухий, через Міжгірщину - потік Глухого. Закарпатська річ
ка Говерла має свій відповідник - це ріка Гобер Чуднівського району Жи
томирщини. Три потоки під назвою Грабовець зустрічаємо на Закарпатті,
один - на Житомирщині. Там же й річка і селище Гуйва, на Закарпатті же