займає приблизно годину в день. Про час намазу нагадус азан, що його
співають муедзини з мінаретів. У п'ятницю бажано відвідати мечеть
для спільної молитви. Водночас немає примусу щодо моменту вико
нання релігійного обов'яку. Встановлений рухомий графік намазів до
зволяє переносити молитву. Тому навіть під час оголошеного намазу
життя на вулицях не припиняється.
Глибока пошана до релігії та суспільної моралі базується на підвали
нах, закладених у дитинстві. У визначенні моделі поведінки провідну
ролю відіграє поняття чести людини і роду, а також орієнтація на сус
пільну думку. Особливо це стосується поведінки дівчат, оскільки при
одруженні надзвичайно важливо мати добре Ім'я.
Окрема розмова про курортні та портові міста, де устої регулярно
розхитуються під впливом великої кількости мігрантів. Наприклад,
якщо у більшості міст можна спокійно залишити речі на вулиці і. повер
нувшись, застати їх на місці, то в Стамбулі цього краще не робити. Це
надзвичайно дивує туристів, які навіть взуття при вході до мечеті беруть
із собою. (Взагалі, на килими мечеті слід ступати босоніж, тільки після
миття ніг, а взуття залишати при вході).
Привертає увагу ставлення турків до національного виробництва. їх не
треба переконувати: „Підтримуй вітчизняного виробника!". Тим більше,
що якість продукції, спрямованої на внутрішні ринки, досить висока.
(Для країн третього світу працюють окремі фабрики).
У Туреччині заборонена рекляма тютюнових (незважаючи на те, що краї
на є одним з найголовніших постачальників сировини для тютюнових фа
брик Америки), алькогольних (заборонено іслямом) та фармацевтичних
(щоб вберегти людей від вживання ліків без консультації лікаря) виробів.
Свого часу турки зіткнулисля з тим фактом, що в цивілізованих країнах ма
ють досить туманне уявлення про розташування і значення Туреччини. Прове
дені опитування підтвердили практичну невідомість країни загалові. Тоді поча
лася активна кампанія із створення позитивного образу Туреччини в очах сві
тової спільноти. Були задіяні політики (кілька відвідин, візитів та подорожей,
активні виступи на міжнародній політичній арені), журналісти (висвітлення всіх
подій, пов'язаних з Туреччиною на міжнародному рівні), науковці (популяриза
ція історичних пам'ятників - вважається, що 90 відсотків чудес світу знахо
диться на території цієї країни. Це й руїни грецьких міст, пов'язані з діяльністю
таких постатей як Геракліт Ефеський, Гален, Гомер. Діоген, Гіпократ; перші
християнські монастирі, міста, які відвідували Ісус Христос, Марія, Матір
Божа, Апостол Павло і т. ін.), а також представники туризму І шоу-бізнесу (на
курортах Анталії регулярно відпочивають зірки Голівуду). Також активізува
лася діяспора (лише в Німеччині турків 4 мільйони). Результати відчутні.
Може, варто і нам Fie розраховувати повністю на успіхи київського
„Динамо'", а вжити реальних заходів для створення позитивного об
разу і використати для цього величезний потенціял України. Адже
нам є чим здивувати світ.
Авторка :
Уляна Баукова-студентка Львівського Національного університету
імені Івана Франка