Діяна ЕК
„ВИНИКАЄ НОВА ТЕОРЕЛІГІЙНА'
РЕАЛЬНІСТЬ
Одним з основоположних принципів З'єднаних Стейтів Америки є
свобода віросповідування
і відокремлення Церкви від держави.
Батьки-засновники вважали цей принцип настільки важливим, що
ввели його у Біль про права у формі першої поправки до Конститу
ції. Понад двісті років тому, коли створювалася американська дер
жава, переважна більшість американців сповідувала християн
ство. З того часу багато чого змінилося: країна перетворилася у
найбагатоманітніше за своїм релігійним складом суспільство у
світі. Особливо інтенсивно цей процес триває в останні тридцять
літ. Про нові тенденції, на які, певна річ, наклали відбиток трагіч
ні події 11 вересня 2001 року, журналістка Оксана Химич розмовляє
з професором Гарвардського універститету Діяною Ек.
-
Релігійний ландшафт Америки зазнає кардинальних змін. Це вже ви
дно неозброєним оком. Проте не всі ще усвідомлюють маштаби і глиби
ну цих змін. Що ж усе-таки відбувається і до яких наслідків приведе?
-
Все почалося з „нової іміграції", стимульованої прийнятим у 1965 році
Законом про іміграцію і натуралізацію. Емігранти стали приїжджати сюди з
усього світу. Вони привезли зі собою і нові для Америки релігійні традиції -
іслямські, буддійські, джайністькі, сікхські, зороастрійські, африканські і
афро-карібські. На початках влаштовували свої олтарі і молільні у примі
щеннях крамниць і установ, у підвалах і гаражах, в кімнатах відпочинку і
роздягальнях - якнайдалі від сторонніх очей. Але в останні десятиріччя вони
вийшли з „підпілля". І ми раптом з подивом довідуємося, що в Америці біль
ше мусульман, ніж єпископатів, більше мусульман, ніж пресвітеріянців, і що
кількість мусульман зрівнялася з єврейським населенням країни. Ми враже
ні, виявивши, що за багатством і різноманітністю буддійського життя з Лос-
Анджелесом ледве чи може зрівнятися будь-яке місто світу. Його населення
включає представників буддійських течій усієї Азії - від Шрі-Ланки до Кореї,
не кажучи вже про буддистів, які народилися в самій Америці. Загальна їх
кількість становить приблизно чотири мільйони осіб. Ми звикли до того, що
чимало з наших лікарів-терапевтів, хірурхів і медсестер - вихідці з Індії, але
не застановляємося над тим, що вони мають своє релігійне життя, що вранці
вони декілька хвилин віддають на молитву перед олтарем у вітальні свого
дому, а у вихідні дні - приносять квіти і овочі до місцевого храму Шіви і Ві-
шну. Індуїстська громада вже перейшла за мільйон осіб. Ми майже не заста-