Ще сто літ тому іслям був релігією традиційною. Він був цілком
ефективний на рівні повсякденного буття народних мас, але вже не
влаштовував еліту іслямського світу. Щоб пристосуватися до нової си
туації, протягом усього сторіччя відбувалися спроби переосмислити іс
лям на основі сучасних європейських ідей. При цьому марксистська те
чія у фундаменталізмі була однією з найвпливовіших. Історична по
разка соціялізму у зв'язку зі занепадом СРСР була тяжким ударом
для цілого покоління фундаменталістів. З розпадом СРСР фундамен-
талізм втратив могутній і ефективний тил.
-
Яка ж доля чекає на „політичний іслям"? І що у зв'язку з цим чекає
нас усіх у майбутньому?
- Як би там не було, я певний, що з'ява „політичного ісляму" була
історичною помилкою. Врешті-решт, вона зазнає поразки; Адже з'ява
„політичного", ідеологізованого ісляму - це вихід за межі ісляму як
такого, як релігійної системи. Так же, як і спроби встановити держав
ний „іслямський" режим в окремих країнах.
Поразка „політичного ісляму" неминуча, однак вона буде супроводжу
ватися спалахами насильства. Як не дивно, історія марксизму допомагає
зрозуміти, що відбувається тепер з іслямом. Чим більше хиб виявляло
ся в „реальному соціялізмі", тим більше комунізм тонув у вирі терору.
Проте сьогодні жодна іслямська держава не може повторити те, на
що був здатний марксистський СРСР. Тому іслямський тероризм став
набутком „приватних" структур і організацій. І ми ще побачимо, як
після розгрому фундаменталістів в Афганістані ця терористична ак
тивність перейде в інше місце.
Нам ще належить пережити значно тяжчі часи. І чим глибші будуть
поразки фундаменталістів, тим більшим насильством вони будуть су
проводжуватися. Й цю проблему не можна буде розв'язати доти, доки
всередині самого ісляму не відбудеться праця, спрямована на повер
нення його в межі звичайної релігійної системи.