новляємося над тим, який поважний вплив має еспаномовне населення з Ме
хіко і країн Центральної Америки на життя християн - і католиків, і протес
тантів. І такому впливові підпадають різні прояви релігійного життя, почина
ючи з церковних гимнів і закінчуючи святами.
-
Але ж це - нормальне явище, /мігранти завжди привозять зі
собою свої традиції, в тому числі й релігійні. Проте й вони не приїж
джають на порожнє місце.
-
Звичайно. Америка завжди була країною багатьох релігій - ще до того,
як переселенці з Европи прибули на ці береги. Розмаїтість релігійних звичаїв
зберігається серед корінних племен донині - від піскатауай в Мериленді до
племени блекфїт в Монтані. Европейці, котрі приїхали з-за Атлантику, також
належали до різних релігійних традицій - то були еспанські і французькі ка
толики, британські англікани і квакери, юдеї і голяндські християни-рефор-
матори. Як ми бачимо, за 300 років освоєння Америки поселенцями ця бага
томанітність тільки зросла. Багато з тих африканців, котрих привезли на ці
береги работоргівці, були мусульманами. Китайці і японці, які приїздили у за
хідні стейти в пошуках кращої долі, привезли зі собою барвисте поєднання
буддійських, даосистських і конфуціянських традицій. У XIX сторіччі хлюп
нув потік східньо-европейських євреїв і ірляндських та італійських католи
ків. З Близького Сходу прибували християни і мусульмани. Пенджабці з пів-
нічно-західніх районів Індії приїжджали у першому десятиріччі XX століття.
Переважно це були сікхи. Вони осідали в Каліфорнії, споруджували перші в
Америці гурдвари і починали вступати у шлюб з мексиканками. У результаті
виникла багата сикхсько-еспанська субкультура. Біографії всіх цих людей
складають важливу частину іміґраційної історії Америки.
-
Однак в останні часи тенденції змінюються. Як і чому?
-
Перш за все зміни зумовлені все більшою багатоманітністю нашого
релігійного життя. До нас приїжджали буддисти з Таїлянду, В'єтнаму,
Камбоджі, Китаю і Кореї; індуїсти з Індії, Східньої Африки і Тринідаду;
мусульмани з Індонезії, Банглядеш, Пакистану, Близького Сходу і Нігерії;
сікхи і джайністи з Індії; зороастрійці з Індії та Ірану. Імігранти з Гаїті і
Куби привезли зі собою афро-карібські традиції, в яких співіснують аф
риканські та християнські образи і символи. Нові єврейські імігранти при
їхали з Росії, України, Грузії і Середньої Азії, у висліді юдаїзм став ще ба
гатоманітнішим. Обличчя християнства також змінюється зі збільшен
ням кількости латиноамериканських, філіпінських і в'єтнамських като
ликів, китайських, таїтянських і бразилійських п'ятдесятників, корей
ських пресвітеріянців, індійських послідовників Церкви Мар-Тома і єги
петських коптів. В будь-якому місті можна побачити оголошення про
сходини корейських чи латиноамериканських парафій, які прижилися у
стінах старих протестантських і католицьких церков. Потоки мігрантів і
втікачів змінили демографічну картину. Сьогодні у світі є понад 130 міль
йонів іміґрантів, приблизно чверть з них припадає на З'єднані Стейти
Америки. Головна тенденції - не в так званому зіштовхуванні цивілізацій,
а в усе більшому взамосплетінні народів і рас. Так само, як у свій час за
кінчення „холодної війни" привело до виникнення нової геополітичної си-