не було б. Всі концепції, що їх використовують сучасні фундамента-
лісти, мають новітнє походження.
-
Але жчому тоді іслям виявився відкритим перед впливом ідей те
роризму, насильства, чому знаходить все менше дотичних точок з су
часною демократичною західньою цивілізацією?
-
За останні три-чотири сторіччя іслямська теологічна традиція безпе
рервно грузнула у склерозі. Відбувалося це тому, що вона не здатна була
давати відповіді на нові запитання, які порушує життя. Сучасний мусуль
манин, живучи в сьогоднішньому світі, змушений осягати його з допомо
гою традиційного світогляду. Оскільки зробити це неможливо, то жодна з
ідей, з допомогою яких мусульманин поянює і бачить світ, не походить зі-
середини іслямської системи знань. Всі ці ідеї перейняті від Заходу.
- І це якось пов'язано зі збільшенням
тероризму в
іслямських
суспіл ьствах ?
-
На мій погляд, зв'язок прямий. Спалахи насильства пов'язані з тим,
що мусульмани найменше здатні висловлювати себе в поняттях сучасно
го світу. Коли ви не можете мене зрозуміти, коли я не розумію вас, то я
вдаюся до насильства, щоб змусити вас замовкнути - ось як це вигладяє.
І якщо фундаменталізм стає все небезпечнішим і агресивнішим, то це
тому, що іслямська традиція перестала розмовляти з сучасним світом,
перестала розуміти його і сама стала незрозумілою для цього світу.
-
Вам не здається, що іслям взагалі застиг у Середньовіччі, час пер-
став текти для цієї релігії, що іслям ніяк не увійде у свій Ренесанс? Чи
він уже був, цей Ренесанс, десь у IX чи X сторіччях?
-
Іслям справді переживає своє п'ятнадцяте сторіччя. Цим багато
чого пояснюється. Я взагалі не вдавався б до терміну „середньовіч
чя" чи „ренесанс" стосовно ісляму. Це веде до помилок. Проте в од
ному я з вами погоджуюся: в основі своїй ідеологічна еволюція ісля
му відбувається у середньовічних формах.
Будь-яка релігія - це дотримання певної традиції. Нема релігії без тра
диції. Однак традиціоналізм в іслямі привів до припинення його еволю
ції. Іслям не пробує дати відповіді на безперервний розвиток світоглядів
людей, на запитання, які пропонує прогрес суспільства, взагалі на про
блеми, котрі постають перед людством. Прихильники традиції, щоб збе
регти своє місце в сучасному світі, змушені, іноді мимовільно, звертати
ся до західніх ідеологів. І в цьому вакуумі, спричиненому застоєм релі
гійної думки, починають жити політичні концепції.
-
Для фундаменталістів іслям став джерелом тоталітарних ідей. В
якій мірі пов'язані між собою іслям і тоталітаризм, іслям і марксизм?
-
Цей зв'язок не очевидний. У протилежність до того, що стверджу
ють фундаменталісти, іслям відкритий перед різними тлумаченнями. Де
які з них можуть стати виправданням тоталітаризму. Проте в ньому та
кож можна знайти джерело глибоко гуманістичних і навіть „лібераль
них" ідей. Тоталітарні тенденції пов'язані саме з ідеологічним прочитан
ням ісляму. Це ще раз доводить, що стосовно релогії сучасні підходи і
концепції - безпорадні.