Д-р Михайло ДИМІЦЬКИЙ
ЖИТТЯ І СМЕРТЬ
АЛЕКСАНДРА МАКЕДОНСЬКОГО
Хоч Александер Македонський був найбільш завойовником протягом
усієї історії людства, його ім'я у світі набагато відоміше, ніж його біо
графія. Наприклад, УРЕ подає про нього тільки п'ять коротких речень.
Легендарний полководець Александер Великий народився в 356 році
до н. є., у Поллі, Македонія, у королівстві свого батька Пилипа II, по
мер в 323 році у Вавилоні, на 33-му році життя. Вавилонія існувала
від 1900 до 582 року до н. є., відтак була під владою Персії, до 334 року
до н. є., далі - під владою Александра, як він переміг Персію. Після
смерти Александра його полководець Селевку 312 р. до н. є. зруйнував
Вавилон і від того часу це місто лежить у руїнах, кілька кілометрів
на південь від Багдаду, який заснував каліф Аль-Мансура у 762 році.
До приходу Александра Персія була найбільшою потугою на світі,
опісля ж нею стала імперія Александра.
Королівство Пилипа Н, батька Александра, було бездоганно органі
зоване, мало статус нації, на відміну від Греції, яка зазнавала вну
трішніх чвар і зовнішніх нападів. Пилип II мав велику пошану до
грецької культури, але часто влаштовував походи на Грецію, щоб
втихомирити племена, які часто нападали й на Македонію. Взірце
вий порядок у королівстві та постійні походи батька мали вплив на
виховання і психіку Александра.
* * *
Як йому сповнилося 13 літ, батько спровадив грецького філософа Аріс-
тотеля, щоб виховував і навчав Александра, оскільки юнак дуже скоро
розвивався розумово і фізично. Уже у 13 літ мав вигляд атлета. Першою
лекцією для Александра була „Іліяда" Гомера, а далі йшли такі предмети:
політика, етика, філософія, ботаніка, зоологія, географія, геометрія, ма
тематика та дещо з медицини. Александер добре учився, все запам'ятував,
але до усіх тих знань він залишався байдужим. Його цікавили військові на
уки і воєнна стратегія, і це він переймав від свого батька.
Постійні походи Пилипа II на Грецію дали йому можливість зфор-
мувати з греків цілу армію, яку приєднано до армії македонської. У
плянах Пилипа II було завоювання Персії, але для того він мусив ціл
ковито оволодіти Грецією, де було ще кілька войовничих племен, а
третя частина грецької території перебувала під владою Персії, Пи
лип II здійснив свій плян у 338 р. до н. є., у боях коло Чаронеї, де