ли використовувались у Европі не лише задовго до появи угрів на тери
торії нинішньої Угорщини, а й задовго до появи гуннів.
Як стверджують різні автори, ще за 1000 років до н. є. войовничий народ
кельтів при завоюванні Британських островів привіз з собою т. зв. „еспа-
нок" - невеличких, довгошерстих, висловухих псів, раніше не відомих міс
цевим жителям. Характерною особливістю даної породи була її спеціяліза-
ція для полювання з соколами та яструбами. Такий авторитетний автор, як
В. Бендель, наводить згадані вище факти з приводу походження т. зв. поро
ди сеттера Гордона, нині відомого під назвою шотляндського сеттера, саме
від подібних форм або ж видозмінених у багатьох поколіннях нащадків.
З „Літопису Руського" відомо, що соколярство в Україні-Русі було ві
доме з найдавніших часів як вид діяльности, не запозичений у повному
обсязі на Заході чи на Сході, а як автохтонна філософія чи рід діяльнос
ти, подібний до утилітарного мистецтва, прибічником якої міг бути пред
ставник будь-якої соціяльної групи, від простої людини до князя.
Соколярство, як вид діяльности, також було згадане у „Київській
правді" - відомому юридичному кодексі Київської Русі XI століття. В
даному документі людина, винна у викраденні пса, сокола чи яструба,
мала сплатити три гривні. До того ж, одна гривня у вигляді компенса
ції віддавалась господареві.
Не обійшли своєю увагою соколину забаву, як улюблену в народі, і
митці древности. У Києві в святій Софії за часів Ярослава Мудрого
біля східців на хори собору на стінах були зображені картини полюван
ня з соколом на зайця.
З дохристиянських часів в Україні відоме свято, яке пізніше було на
зване „Вербною неділею". Перед святковим днем люди випускали на
волю не лише співочих, а й ловчих птахів. Отже, птахові дарували не
лише волю, а й можливість продовжити свій рід.
Захоплення полюван
ням з прирученим птахом у минулому було притаманне як молодим, так
і літнім, як високорідним шляхтичам, так і простому люду. Існують на
віть цілі села, в самій назві яких збереглись прямі вказівки на те, що їхні
жителі були великими майстрами мисливської справи. Відоме село
Яструбичі у Львівській області, назва якого очевидно походить від того,
що жителі з найдавніших часів займалися масовим полюванням і заго
тівлею харчових запасів на зиму за допомогою приручених яструбів.
Сокіл в Україні з найдавніших часів був птахом священним. У нього
заборонялося стріляти з будь-якої зброї. Йому прощали навіть напад на
дворову птицю. Сокіл був символом і родовим гербом більшости князів
ських і великокняжих родів України.
Виникнення потужної держави в Европі, якою за часів Ярослава Му
дрого була Київська Русь, не могло лишитися поза увагою тогочасного
світу. Високий рівень культури слов'янської держави значно перевершу
вав розвиток сусідніх держав. Наслідком цього стали міцні міжнародні
зв'язки Києва з тогочасним цивілізованим світом. А підтримувались
вони, як свідчать літописи, завдяки дипломатичним місіям та подарун
кам. Яким це не дивним може здатись сучасній людині, безцінними пода-