Микола РУДЬ
СОКОЛЯРСТВО - ЗАБАВА ДЛЯ
ЧОЛОВІКІВ
Хто ж не чув про це чисто чоловіче захоплення? Йому віддали
свої почуття князі й простолюдини, королі та звичайнісінькі інже
нери. А зараз в Европі цій чудовій справі присвячує увесь свій віль
ний час чимало любителів. Звідки ж воно з'явилось? Цього, ма
буть, не знає ніхто.
Поява соколиного полювання в Україні, яка з доісторичних часів з од
ного боку межувала зі Сходом, а з іншого - з Європою, була подібна до
виникнення своєрідної особливої культури мисливства, що вбирала в
себе гаму методів і способів, характерних як для Заходу, так і для Азії.
Існують різні думки з приводу того, чи дійсно соколярство як явище
з'явилось на Сході, в Азії. Автори, згідні з цією точкою зору, вважають,
що культура соколиного полювання з'являється в Причорномор'ї, а піз
ніше і в Західній Европі лише з появою войовничого племені гуннів і
утворенням їхньої держави. Однак, цьому можна легко заперечити тим
доводом, що держава гуннів, очолювана Аттілою проіснувала лише про
тягом його життя, до 453 року н. є. І хоч вона простягалась від Рейну до
Волги, а також стала причиною загибелі Римської Священної Імперії, по
в'язувати виключно з нею появу такого унікального явища, як соколине
полювання, немає підстав. На чистому ґрунті, без суттєвих господар
сько-утилітарних мотивів, таке складне, майже парадоксальне явище ви
никнути не могло. Адже виховання ловчого птаха є процесом, який пе
редбачає не лише його утримання, а насамперед реалізацію на практиці
ряду складних дресурних методик. Виучка до рівня взаємодії людини та
птаха (а іноді ще й пса), окрім вищезгаданого процесу так званого „вино
шування"
, є досить складним процесом не стільки для птаха, скільки
для людини, як носія суми знань про живу істору, яку він бажає приру
чити, яка дозволить досягти бажаного результату в повітрі, куди вона
сама сягнути не в змозі.
Вважати, як деякі автори, що родоначальниками соколиного полюван
ня був народ угрів (пращури нинішніх угорців), котрий прийшов у Пано-
нійські степи понад 1000 років тому, також безпідставно. Бо достеменно
відомо, що перші юридичні документи, в яких згадується кара за кра
діжку ловчого птаха (збір законодавчих актів германських племен
„Лекс Заліка"), датовані 500 роком н. є. або й раніше. Отже, коли в Ев
ропі ще не було угрів, соколярство вже давно існувало. Яструби та соко-