Теофіл КОСТРУБА
ПРИЧИНИ УПАДКУ
ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
і
У підручниках історії України й у різних принагідних статтях можна про
читати про причини упадку Галицько-Волинської держави приблизно таке:
Україна взагалі, а Галицько-Волинська держава зокрема була для За-
хідньої Европи заборолом і твердим валом проти кочівників, витримува
ла на собі удари, призначені християнському світові і тим самим до краю
вичерпувала свої сили. З того користали нахабні сусіди І в певнім момен
ті, в 1340-их роках, цілком зайняли цю державу. Таким чином, на упадок
Галицько-Волинської держави мали вплинути два засадничі чинники: 1)
напади кочівників, 2) натиск сусідів. Натомість виглядає із праць, що при
чини упадку Галицько-Волинської держави не містилися ні в яких вну
трішніх моментах, чи то в самій національній психіці, чи в державній ор
ганізації та їх хибах. Таке сприймання причин упадку нашої старої держа
ви може довести до дуже песимістичних висновків, бо продовж історії
України завжди будуть якісь „кочівники" і „зажерливі" сусіди. Та незва
жаючи навіть на те, таке пояснення цілком не відповідає правді.
Ще кілька слів, чому саме звертаємо увагу на Галицько-Волинську дер
жаву, а не, наприклад, на Київську. Робимо це тому, що це був уже повний
упадок української самостійности в середньовіччі, а ще тому, що тільки Га
лицько-Волинська держава може в повному значенні цього слова називати
ся Українською державою європейського тилу, цебто вона була найбільше
зближеною до тогочасних держав феодальної Европи. Коли в Київській
державі ще князі з дружиною кочують від стола до стола, шукаючи кра
щого княження, то в Галицько-Волинській державі бачимо вже рішуче осі
лих на своїй території князів і дружину. Врешті після упадку цієї останньої
держави вже в Україні не було нащадків давнього княжого роду, чи точні
ше: не могли вони вже відіграти поважної ролі в житті нації.
Але вся трагічність упадку Галицько-Волинської держави не тільки в
тому, що з цим моментом не стало вже в нашій батьківщині рідного держав
ного організму; ще сумніше явище - що упродовж десятиліть, а то й століть,
після упадку нашої держави не виступають сили, що прагнули б до її відбудо
ви. І саме ця остання обставина спонукає нас глибоко призадуматися над цим
трагічним моментом нашого минулого і пошукати його справжніх причин,
щоб правильно зрозуміти цей момент і зробити належні висновки.
Так стоїть проблема: постараємося коротко дати її розв'язку.