Новому Селі в Збаражчині й інших місцевостях.
Щоб закріпити і розбудувати новий спілчанський рух,
розглянути висліди праці „Кооперативів Здоров'я" в перших роках
їх піонерської діяльности, намітити методику їх праці, щоб
рятувати народне здоров'я і вести боротьбу з високим відсотком
смерти селян, особливо немовлят, скликано перший з'їзд коопера
тивів здоров'я у травні 1939 року у Львові. В з'їзді взяли участь
члени управ і лікарі вже існуючих кооперативів і представники тих
місцевостей, що підготовляли їх організацію. Ревізійний Союз
Українських Кооперативів заступали дир. Остап Луцький, д-р
Олена Степанів, д-р Ілля Витанович, дир. Іван Грабар, д-р 3. Петров
і кілька ревізорів, що цікавилися тим видом кооперативів.
Українське Лікарське Товариство заступав д-р О. Філяса, за
словами д-ра І. Витановича, ^мабуть" д-р М. Василів (Корнилів,
помер у Філядельфії), а д-р М. Логаза в статті до „Історії
Українського Лікарського Товариства у Львові" пише в Альмана
ху УНС за рік 1976, стор. 196, що члени УЛТ д-ри В. Білозор, В.
Ганьківський і Т. Воробець співпрацювали з кооперативами
здоров'я в краю. Хто з них був на першому з'їзді кооперативів
здоров'я, мені не вдалося вияснити.
З'їзд виніс такі постанови: Добре підготовити господарів
районів, в яких мають постати кооперативи здоров'я, райони
творити невеликі, кілька сіл, близьких до осідку кооперативи.
Осідок вибирати в такому селі, яке з організаційних, транспортних і
центральних поглядів, найбільше на такий надається; можна брати
до уваги осідок Районової Молочарні, але не завсіди. Число членів
на одну кооперативу — найменше 600 осіб, а найбільше 1,000 осіб.
Число членів мало забезпечити потрібні фонди для адмініструван
ня і ведення кооперативи, а також щоб не обтяжувати лікаря надто
великим числом членів, бо він мусів обслуговувати також нечленів.
Для лікарів і допоміжного персоналу з'їзд намітив такі напрямні:
профілактична праця з ділянки підставових медичних знань для
членів і громадянства району. Боротьба з причинами пошесних
хворіб, протидія високому відсоткові смертности, особливо
немовлят, гігієна мешкань, тіла і харчування, лікарська опіка і
порада вагітним жінкам і бототьба проти всякого знахарства,
шептух і способу домашнього лікування. Як бачимо, з' їзд,
опираючися на досвіді вже діючих кооперативів, керуючися
потребами і вимогами нашого села та беручи під увагу його
моральні і матеріяльні можливості, виніс найконечніші постанови,
які стали напрямними в дальшій організації і праці цього виду
кооперативів.
В 1938 році за неповний рік лікар К. 3. в Ременові прийняв 1626
осіб, в тому 582 чоловіків, 764 жінок і 280 дітей, з того 49.8% членів і