тип спілчанської співпраці, за яку члени мусіли платити, а це вже
вимагало від них високої свідомости і кооперативного вироблення.
Першу на українських землях „Кооперативу Здоров ' я"
організував в селі Ременові коло Львова автор цієї статті ранньою
весною 1937 року. Невідрадні гігієнічні умовини по наших селах,
злидні, часто погані і тісні мешканеві приміщення, епідемії, брак
матеріяльних засобів на лікарську опіку і пораду, високий відсоток
передчасної смертности, особливо немовлят, стали поштовхом і
причиною шукати порятунку і ці проблеми розв'язувати спілчансь
ким способом, організацією „Кооперативів Здоров'я" в селі.
В Ременові був осідок „Районової Молочарні", пов'язаний
організаційно і комунікаційно з довколишніми селами. Членами
К.З. мали стати теперішні члени P.M. і за їхньою згодою можна
було кожного місяця з виплати за доставлене молоко перекидати
вплати місячних членських вкладок для К. 3.
Членом К. 3. ставав господар, а на лікарську опіку мали право
всі члени родини, що були на його утриманні. За 50 ґрошів, або
шість злотих річно всі члени родини мали повну лікарську опіку,
перевірку здоров'я і приписання відповідних ліків. За ліки член
платив окремо. Крім того, член платив вписове (одноразово) два зл.
і 10 зл. уділ (був зворотний).
Надзірну Раду К. 3. очолював о. Матвій Демчук зі сусіднього
села Руданець, а дирекцію — автор, до якої ще входили С. Дєдик,
бухгальтер, і А. Проців, касир (згинув в німецькому таборі
Авшвіц). Дирекція працювала безкоштовно.
5-го квітня 1937 року д-р Олександер Літинський офіційно
почав працю в К. 3. З лікарем дирекція уклала умову, платню
усталено місячно 200 злотих. Нечлени кооперативи платили за
лікарську опіку окремо, і з тої суми лікар відтягав для себе 75%, а
25% віддавав до каси К. 3. за вживання приміщення і лікарських
інструментів, які були власністю К. 3.
Підручна аптечка найконечніших ліків була дуже помічною для
хворих. В К. 3., крім лікаря, працював один день в тижні лікар
дентист, повитуха і гігієністка. | Головну увагу звернено на профі
лактичні заходи, гігієну, чистоту помешкань, людського тіла,
одягу, харчування і як остерігатися перед заразливими хворобами.
В програмі була також перевірка помешкань, доповіді, будова
гігієнічних і чистих криниць та ясних помешкань.
Друга К. 3. постала в селі Боднареві на Станиславівщині, в якій
працював спочатку д-р Б. Михалевський, а потім д-р М. Попович.
Третя К. 3. почала свою працю вже перед війною 1939 року в селі
Цеблові на Белзщині, а лікарем в ній працював д-р Оробець. Було
вже все приготоване до заснування дальших кооперативів у таких
місцевостях: Гвіздці коло Заболотова, у Турі Великій в Стрийщині,