намірявся зробити Енгельс для розв'язки всесвітніх проблем. При
одній нагоді він сказав: „Одне є певне, я не марксист". Його
послідовники, такі як Плеханов, Ленін, Кавтський, Сталін й інші,
були більше ідеологами як ученими і поставили собі за ціль з ідей
Маркса створити систему. Щодалі, тим більше вони старалися
представити його науку як досконалу філософічну систему й
уважати себе відповідальними за те, щоб провести її у життя.
Згодом науку заступила пропаганда, яка з бігом часу прийняла
форму науки, відкидаючи всі інші філософічні системи.
Марксисти можуть бути прикладом типічних утопістів. Вони
свято переконані, що коли усунути приватну власність, то на землі
запанує рай. З уваги на це, всі засоби, що ведуть до цієї мети, є
дозволені. Вони уважають, що все, що було перед ними, є недобре і
мусить зникнути, щоб зробити місце новому. Тож недарма в
„Інтернаціоналі" співається: „Весь мир насилья мьі разрушим до
основанья, а затем мьі наш, мьі новьій мир построим..."
До речі, теорія Маркса про зріст зубожіння робітництва на
Заході не здійснилася, одначе вона знайшла ґрунт на терені
російської імперії, аграрної і відсталої країни, де його наука стала
основою „нової релігії" та нової політичної і суспільної системи.
Згідно з теорією марксизму, марксисти, відкидаючи закономір
ність об'єктивних економічних законів, узурпують собі право
підпорядкувати життєві умови, іншими словами, в комуністичному
суспільстві в принципі все можна робити. Все залежить від хотіння,
консеквентно, воля революційної партії спроможна силою власної
творчої ініціятиви підпорядкувати собі економіку чи господарське
життя, як їй завгодно, за принципом об'єктивної закономірности.
Під впливом утопічної ідеології марксистів, навіть такий
реаліст як Ленін проголосив у квітні 1917 року у своїй програмі, що
совєтська держава буде новим типом держави, де не буде поліції,
постійної армії й упривілейованої бюрократії, а заробітна платня
буде для всіх однакова. Він цитував тоді Енгельса: „Суспільство,
що організує продукцію на основі вільної і рівної асоціяції
продуцентів, відставить державну машину до музею, де знаходять
ся антикварні предмети минулого".
Одначе коли Ленін прийшов до влади, він скоро переконався в
утопічності теорії марксистів і замість зліквідувати поліцію,
постійну армію і упривілейовану бюрократію, саме він впровадив
тайну поліцію — ЧК, — наказав створити Червону армію і
запровадив ще більшу бюрократію. Саме ці компоненти стали
основою його влади, на якій комуністичний режим опирається в
СССР вже 70 років.
У суті речі марксизм треба розглядати як систему утопічних
догм, які, до речі, на практиці виявилися нереальними. Одначе ця