не критикує його системи. Тоталітарна влада, одначе, хоче
вирішувати, хто може бути письменником, що й як він має писати та
під яким фінансовим і господарським пляном може свої твори
друкувати і заздалегідь визначує йому гонорар. Автократ очікує від
своїх громадян послуху та виконання його розпоряджень, а
тоталітарна влада, тобто диктатор, вимагає від своїх громадян теж
прославлення своєї особи (культ особи) та його системи чи пак
режиму. Тоталітарний режим поборює все, що в його розумінні
було б на перешкоді, щоб покорити уми і серця своїх громадян,
отже він переслідує релігійні переконання, інші філософічні чи
політичні світогляди, моральні традиції і т. д. Диктатор не знає ні
вагання, ні скрупулів на шляху до досягнення своєї цілі, для якої всі
засоби є добрі.
Коротко кажучи, тоталітаризм визнає тільки одну партію,
накидає свою ідеологію, реґляментує політичне, суспільне і духовне
життя своїх громадян, тотально контролює громадськість
поліційними органами і терором.
Представники тоталітаризму — це переважно утопісти, що
хочуть ощасливити людство та створити рай на землі. Уже Платон
пробував заснувати таку державу, але, як відомо, цей задум
скінчився для нього трагічно. У XVI столітті англійський мислитель
і державний муж Томас Мур, написав твір п. з. „Утопія", в якому
описав ідеальну державу. У XIX столітті деякі філософи, відомі як
соціялісти-утопісти, такі як Сен-Сімон, Фур'є, Овен, Прудон й інші,
критикуючи тодішні економічні умовини, вчили, що коли приват
ний капітал добровільно віддасть продукцію дібр державі або
робітникам, то тоді зникне безробіття і нужда.
Майже всі соціялісти хоч оспорювали і відкидали капіталістич
ну структуру, одначе воліли реформи капіталістичної системи, ніж
зміни шляхом революції. Цьому рішуче спротивилися Маркс і
Енгельс у їхньому т. зв:^ науковому
СОЦІАЛІЗМІ,
називаючи
СОЦІАЛІСТІВ
утопістами. Хоч Маркс не любив і нарікав на соціялістів-
утопістів, одначе це йому не перешкоджало прийняти від них деякі
тези до своєї системи, наприклад, він перебрав формулу від Сен-
Сімона: „Кожний повинен працювати згідно зі своїми здібностями,
а діставати винагороду згідно з його працездатністю". До речі, цю
формулу Маркс уточнив так: „Кожному треба дати згідно з його
потребами і кожний повинен працювати згідно зі своїми здібностя
ми". Маркс і Енгельс учили, що створення безклясового суспіль
ства, в якому приватну власність заступить колективізація, може
наступити в наслідок революції пролетаріяту.
Маркс був ученим і ідеологом. Як учений, він установив деякі
цікаві закономірності в ділянці соціології. Будучи економістом і
соціологом, він не мав наміру створити філософічну систему, як це