говорити про нас і наші справи, то напевно були б оминули так
багато напасливих, ображаючих і денервуючих моментів. Бо
виграють наступаючі. Але ніколи не є запізно! Тому прийшов час,
щоб і ми почали наступ. Спільними силами всюди, де тільки посе
лилась українська людина, мусимо всіма доступними й можливими
способами і засобами працювати, щоб остаточно відкрити очі тим,
які не можуть, не хочуть, а може не знають, що Україна — це не
Тексас, Онтаріо чи Квебек! Найвища пора, щоб нашу писану
ворогами нам історію почали писати ми, наші вчені-історики.
Цю „українську істину" належно зрозумів з досвіду праці над
фільмом „Жнива розпачу" Комітет Дослідження Голоду в Україні,
який, доповнивши себе новими людьми, оформився з окремими
підкомісіями в Українсько-Канадський Дослідчий і Документаль
ний Центр і за благословенням Українських Церков та патронатом
СКВУ,
приступив до праці над виготовленням двогодинного
англомовного документального фільму „Україна в Другій світовій
війні". Ціль, якій
. має служити проект, включає такі теми: Україна
напередодні Другої світової війни. Перша большевицька окупація
західніх земель України 1939-1941 pp. Німецько-совєтська війна:
німецька окупація України і нацистський терор. Участь українців в
рядах совєтської і німецької армій. Боротьба українського народу
проти нацистських і большевицьких окупантів. Українська
Повстанська Армія. Чергова большевицька окупація. Большевиць-
кий терор і нищення українських церков. Наслідки війни, табори
ДП і насильна репатріяція. Правда, подіям Другої світової війни
було присвячено і надалі присвячується багато уваги в наукових і
науково-популярних історичних книжках і документальних
фільмах. Багато з них заторкують українські питання, однак ледве
чи коли насвітлюються ці питання в правильний спосіб, а не в
брехливий, спрямований проти нас, як це роблять совєтські і
польські офіційні чинники. На жаль, мало часу присвячують цій
ділянці наші історики, їх часто більше цікавить передхристиянська
доба, як новіша. На зібрання матеріялів і випуск фільму „Жнива
розпачу" чи видання книжок „Жнива смутку"
Р. Конквеста,
спогадів М. Долота та інших треба було чекати аж 50 років!
Тепер допустити до цього не можемо. Фільм буде включати
рідкісні архівні фільмові кадри Другої світової війни, інтерв'ю з
українськими і чужинецькими свідками та політичними діячами,
включно з коментарями науковців і істориків цього періду. Бо
сьогодні не лише у вільному світі, але також в українській спільноті
особливо молодші покоління або нічого, або дуже мало знають
про події з найновішої історії України. Вони не знають про жах
війни між двома хижаками — Гітлером і Сталіном на українській