чи після закінчення війни. Одною з тих щасливців була сл. п. Дарія
Гнатківська-Лебедь, яка з маленькою донечкою та іншими членами
родини були ув'язнені в Равенсбрюку у т. зв. „бункері", що був
відомий жорстокістю, а катом був там представник ґестапо СС
гауптштурмфюрер Рамдер та його помічниці есесівки Марта
Мандель і Дорота Бенц.
IV
1945 рік.
Весна...
Нацистська Німеччина лежала на лопатках, у своїх власних
розвалинах, які були политі людським горем, слізьми і кров'ю...
Здавалося, що кожний розумний чоловік, а зокрема патріот та
державник свого народу, сказав би: годі! "Ми програли, не руйнуймо
далі, не вбиваймо. .. Та не фанатики типу Гітлера, Гімлера,
Ґебельса, а з ними вся есесівська еліта, вибранці жорстокости
двадцятого віку.
Битися до кінця! Нищити все, щоб камінь не залишився на
камені...
Гімлер видав окремий наказ по лінії концтаборів: тотальне
знищення всіх, байдуже на засоби і методи.
Берлін горів...
Альянти стояли на його порозі, а СС бились далі, тортурували
ще недомучених до кінця людей. Ґазові печі та крематорії
безперестанку горіли, а в них згоряли тіла невинних мучеників
німецької тиранії.
Равенсбрюк...
Комендант концтабору Франц Зурен одержав таємний наказ з
Берліну: „...звільнити з табору всіх скандинавських громадянок і
передати їх шведському Червоному Хрестові... звільнити всіх німок
і австрійок, які мають підписати перед тим свою згоду на
мовчанку... спалити всіх, хто не може ходити чи вставати з ліжка...
всіх інших гнати походом до Балтійського моря і там топити у
водах..."
Франц Зурен не завагався ні на мить виконати наказ Берліну.
Все пішло з прецизною німецькою точністю, але зформувати похід
живих примар-жінок, а їх було понад 25,000, виявилося не легкою
справою.
Дня 27 квітня 1945 року з концтабору Равенсбрюк виходили
живі трупи жінок, яких зформовано в похідну колону, по п'ять в
ряді. Жінки були в кацетних лахміттях, простоволосі, або без
волосся, обезсилені, а навіть байдужі за дальшу свою долю...
Формування походу тривало аж до пізньої ночі наступного дня.
Колони жінок розтягнулися на багато кілометрів, що створило