ними фізично і психічно гірше Дантового пекла. Без вийнятків,
коли вони осідали у ЗСА, заходили ці одиниці завжди в гостинні
пороги приміщень Українського Народного Союзу. Тут, на вільній
землі Вашінґтона, їх вітали тепло, допомагаючи їм ставити перші
кроки так, що вони — одні швидше, інші повільніше — починають
вростати в тутешній ґрунт, переважно дивний і чужий для них
спочатку. Завдяки цим одиницям відкрилося навстіж вікно в сучасну
Україну — у її справжнє життя-буття і, як ніхто з їх попередників досі
на поселеннях, вони утримують міцний і постійний зв'язок із
єдинокровними братами українцями потойбіч океану.
Коли взяти до уваги згадані три „чумацькі валки" будівничих
УНСоюзу, то всі вони в свій окремішній спосіб, залежно від часу і
обставин, начерпуючи із надр своїх духових багатств і спроможнос
тей —щедрою рукою віддавали їх своїй спільноті в користування. І
хоч належали і належать вони і до інших товариств і організацій,
але справи УНСоюзу їм не чужі, а, зрозумівши в ньому своє власне
добро, активізувалися й активізуються вони в труді для УНСоюзу і
спільно прямують вперед, утримуючи цю установу на тому
найвищому рівні, що його УНС досягнув завдяки праці тисяч
ревних його будівничих протягом цих 95-ти років.
Чергувались конвенції УНСоюзу — було їх 31. Змінявся склад
Головного Уряду, а в ньому і головні його предсідники. Перший
очолив УНСоюз Теодосій Талпаш, відтак за кермою стали: Іван
Ґлова, Юрій Хиляк, о. Антін Бончевський, о. Микола Стефанович,
Константин Кирчів, Дмитро Капітула, Семен Ядловський, Теодор
Грицей, Микола Мурашко, Дмитро Галичин, Йосип Лисогір, а
нині вже в третій своїй успішній каденції очолює УНСоюз д-р Іван
О. Флис.
Насувається запит, як зуміла ця установа рости й розвиватися такі
довгі роки, не раз у дуже трудних обставинах, коли позамирали і
позникали навіть відносно численні й сповидно сильні інші
товариства й організації?
У чому притягальна сила Батька Союзу? Мусить бо та сила
бути значною, якщо така кількість включалась у його ряди й
жертовно працювала над поширенням мереж його Відділів? Як же
це сталось, що саме УНСоюз став твердинею для заморської
України?
Відповідь тут проста — у постулятах, що їх Український
Народний Союз отримав при самому своєму хрищенн і і дотриму
вався і дотримується їх аж досьогодні. Тут і є його національно-
ідеологічна основа. Мінялися люди, мінялись обставини — а в
УНСоюзу завжди була одним-одна турбота: дбати про з'єднання
української спільноти, служити своєму братові, коли він знайшовся
у фінансових клопотах, поширювати виховну працю в напрямі