житися , всі поривають до праці, спішать, чим можуть допомогти. І
родилася надія творити нове правдиве християнське життя.
Але займанці не спали. По містах і селах волочилися звироднілі
істоти, що належали до „доблесної Красної армії" горезвісного
генерала Малиновського; його частини складалися із колишніх
злочинців і злодіїв. „Красноармейци" поводилися, як дикі тварини;
грабували, нищили, убивали кого хотіли.. Жертвою їх стали
змарнілі жидівські жінки, які поверталися з концтаборів. . .У
Великому Севлюші большевики доконали ґвалтів у мо
настирі черниць і в бурсі. Життєві умови стали такі, як у
джунглях. Совстські окупаційні війська запровадили беззаконня,
сваволю, застосовували насилля, шантажі супроти корінного
населення. Установи НКВД і Смершу(ноторійна установа з назвою
„Смерть шпіонам") користалися прислужництвом донощиків,
п'янюг, злочинців, , ,вибранцями" і вуличницями. .. Українців
переслідувано за їхню національну свідомість, а інші народності —
за приналежність до свого народу. Під час переслухувань кожному
ув'язненому християнинові намагалися „пришити" якусь політичну
справу. Звироднілі слідчі у безконечних допитах застосовували
фізичні й моральні знущання. Виснажених в'язнів переслухували
тільки ночами й часто виводили на цвинтар, щоб викопав собі
могилу та признався. .. Жертвами були заможні господарі,
підприємці, учителі, священики, селяни і робітники. Звироднілі
злочинці мучили невинних християн тільки за те, що вони могли ще
самостійно думати й мали почуття любови до людини. В підземел-
лях-пивницях жертв морили голодом, потім годували їх соленою
рибою, але не давали питної води. Люди не мали зв'язків з рідними.
Енкаведисти робили облави на вулицях або в неділі біля церков;
ночами забирали людей з дому, часто-густо в легкому убранні, й
відвозили кудись, а звідти посилали на примусові роботи до
копалень на Сибір. Багатьох ув'язнених при допитах вбивали.
Совєти заборонили діяти міським управам, не звертаючи уваги на
те, що відділ чехо-словацької влади в Хусті вже видав свої відозви і
розпорядження, основані на відомій домовленості з місцевими
самоуправами. Міські управи-ради, що створилися були в перших
днях, були з жорстокістю розігнані, а на їхнє місце наставлено
комуністичні місцеві комітети. На чолі такого комітету в Хусті став
п'яниця Вакарув з села Ізи. Чого-чого, а горілки не бракувало.
Життєві умови стали справжнім пеклом на землі; завжди п'яні
„визволителі" поводилися, як дикі тварини. Жінки боялися вийти на
вулицю... Начальником міліції, яка перебрала обов'язки поліції й
жандармерії, став відомий комуніст Фрідман, а заступником —
Гілу Рапапорт. Беззастережне вислужування чужій владі, ненавис-