вересня загальну мобілізацію. Щоб мене не покликали до військової
служби, Митрополит без моєї просьби велів виготовити посвідку
для військових властей, що я очікую Тайни Священства. Харак
теристично його підпис, як завжди, був Андрей, а не Анджей чи
Андреус, як залюбки міняють деякі наші люди і то на еміграції, де
ніхто не змушує до цього. Добрим прикладом для наших патріотів
повинен служити колишній префект Східньної Конгрегації, який
завжди і всюди підписувався тільки Владислав, а не Волтер чи
Ладіслаус. Підії так шалено скоро котилися, що я й не мав нагоди
скористати з цієї посвідки.
) Тому що моя теща мусіла поверта
тися перед 1-им вересня до школи, в якій була управителькою,
від'їхала вона разом з моєю дружиною до Бужка- тим більше, що
ситуація у Львові була вже дуже напружена і тому що поляки почали
нападати на українців, побиваючи, а навіть вбиваючи їх. На
Левандівці т.зв. „щельци"
) шукали за мною, про що повідомила
мене моя мати в митрополичій робітні. Мій Працедавець запро
понував мені залишитися в палаті та зайняти кімнату-робітню. Там
я далі працював, одержував прохарчування ну і спокійний, як на ті
часи, нічліг. Тоді я мав нагоду завважити меню Митрополита: їв він
дуже скромно, звичайно — безм'ясні страви (з виїмком хіба, коли
приймав обідом якихсь гостей), зупа, бараболя, риж, риба, овочі.
Не любив солодощів. За напій служив йому або розпущений мед,
або таки звичайна вода. Митрополит, як аскет, часто умертвлю-
вався, спеціяльно в час Великого Посту. Воєнна атмосфера
відбивалася на моїй праці з Митрополитом, який скорочував мій
побут в його канцелярії з одної години до половини або й менше. В
даному випадку давав він мені деякі чожомовні цитати документів
або книжок перевести на українську мову, або дещо переписати на
машинці. 19) Митрополит або його брат ігумен Климентій мали в
цьому часі багато відвідувачів, яких я або бачив, або чув у своїй
кімнаті майже безперервний звук дзвінка від входових дверей
палати і чув розмови брата Атаназія, або слуги Гавриляка з
бажаючими авдієнції у Митрополита.
Досвіта 1-го вересня 1939 року збудили нас бомбові вибухи в
околиці Головного Двірця, вулиці Городецької, Скнилова та
17) Ця посвідка є тепер в моєму посіданні.
18) „Щельци" — стрільці — напіввійськова поліційна організація польської
молоді, завданням якої було допомагати поліції у вишукуванні політично
підозрілих елементів, а також допомагати в нищенні українських економічних
підприємств по містах і селах. Вони теж брали участь у т.зв. пацифікації та в
руйнуванні українських православних церков, цвинтарів, придорожних хрестів
тощо.
19) Церковно-слов'янська, німецька, польська, російська, латинська,
італійська.