Будинок Львівської Політехніки
і соціялісти чи й тодішні українські
комуністи (зліквідовані поголовно пі
зніше Москвою) були об’єднані в од
ностайному фронті боротьби і ніколи
йна мить, не зважаючи і на усі по
літичні розбіжності і суперечки серед
студентства , не виявили бажання
цього фронту покидати.
Після закінчення існування укра
їнських високих шкіл більшість сту
дентства залишилася на місці, у
Львові. Дехто подався за кордон і
тільки кільканадцять студентів і кіль
кох професорів, що не приховували
своїх просовєтських чи вірніше про-
українізаційних симпатій, виїхало в
У'ССР, де за ними пропав незабаром
усякий слід.
Перейшовши на терен окупантсь
ких високих шкіл студенти не зопор-
тунізувалися, не обмежили своїх за
цікавлень тільки До студій і студент
ських гулянок, не залишили і на
мить думки про дальше продовжу
вання боротьби. Почалася жвава і
наполеглива праця над сконсоліду
ванням студентства, над організацій
ним охопленням львівських студен
тів. Відновили своє існування з доз
волом університетської влади а то й
без її дозволу українські студентсь
кі товариства такі, як „Студентська
Громада”, ,,Медична Громада”, То
вариство студентів техніки ,,Основа”,
товариство ветеринарів „Варта” та
інші. Всі вони зразу ж увійшли в
контакт з українською студентською
централею за кордоном ЦЕСУС-ом.
Студентство одержало знову для сво
го користування — збудований і при
значений колись для нього — Акаде
мічний Дім при вулиці Супінського,
що зразу ж став не тільки менталь
ним домом для понад сотні студентів,
не тільки приміщенням для студент
ських товариств і їхніх зборів, але
водночас тереном для громадської і
політичної активізації українського
студентства, осередком, з якого запо
чатковувано і протипольські і проти-
совєтські акції-
Замало місця, щоб подати хоч би
коротко історію тих років, співучас
никами яких були багато з тих, що
емігрували. Студенти того часу не
тільки вчилися, не тільки відвідували
виклади і семінарі, не тільки займа
лися своїми фаховими справами на
терені професійних товариств. На за-
гально-студентському форумі тих ро
ків відбувалися такі маркантні про
цеси, як переможна боротьба з кому-
нізуючим і советофільським напрям
ками серед студентства і як скриста-
лізування й оформлення новітнього
націоналістичного руху тієї доби. Це
з ідеологічно-світоглядових і полі
тичних доповідей і дискусій, прово
джених і на терені студентських то
вариств і напівлегально існуючого
товариства наукових викладів ім. Пе
тра Могили виріс початково виключ
но студентський Союз Української
Націоналістичної Молоді, провідники
якого — тодішні студенти — стали
співтворцями і співорганізаторами
Організації Українських Націоналіс
тів, що відіграла таку видатну ролю
в тридцятих роках Ш Західньо-Укра-