рости та Єрусалимська святиня, найкраща в старовинному Сході, е най
більшими свідками превеликого дару мудрости.
Овочем надзвичайного почитання „Софії — Мудрости” на християнсь
кому Сході є Собор Св. Софії в Царгороді, побудований імператором Юсти-
ніяном, в архітектурі і мистецтві ал{ до сьогодні ще неперевершений шедевр.
Велич її архітектури та краса мозаїк, аж по сьогодні найбільше досконалий
твір людського генія, залишиться зразком до наслідування на майбутні віки
в Европі і на цілому світі.
Собор Св. Софії є доказом глибокого почитання Божої Мудрости також
в княжій Русі-Україні, оснований і здвигнений князем св. Володимиром
Великим і його сином Ярославом Мудрим. Ця святиня Ярослава в Києві
стала відтак зразком для багатьох церков в Україні, Білорусі і Московщині,
як осередок найвищого знання. Великий князь Ярослав, прозваний Мудрим,
зібрав при Св. Софії багату бібліотеку та оснував школу, з якої пізніше
вийшов славний збірник — кодекс державного права Русі-України, що
звався „Руська Правда”.
Тодішній київський митрополит, Іларіон, належав до найбільш інтелі
гентних і освічених людей X I століття. Українські хроніки-літописи цього
часу є одними з кращих в Европі. Наука широко процвітала в Україні ще
в ХІІ-ХІІІ століттях, аж до монгольської навали. Київський Митрополит,
Клим Смолятич, вибраний 1147 року, був поставлений на митрополичий
престол українськими єпископами, які його благословили мощами — голо
вою св. Папи Климєнтія, якого за часів Траяна заслано до Херсонесу, де
і помер мученичою смертю. Мощі його були віднайдені Солунськими Бра
тами, Кирилом і Методієм 860/861 року; а мала часточка цих мощей спочи
ває тепер тут у престолі Св. Софії, покладені Вашою Святістю.
Знаємо, що Митрополит Клим Смолятич славився великим знанням
богословських і клясичних наук. Під час монгольської займанщини наша
культура могла розвиватися лише в західній Україні, де Галичина і Волинь
за короля Данила і його брата Василька, заледве встигли зберегти свою,
хоч досить вже обмежену, суверенність.
В XVI-XVII століттях почали процвітати школи церковних брацтв у
Львові, Острозі, Вильні, Володимирі Волинськім і в Києві. Великі заслуги
на цьому полі поклали князь К. Острозький і митрополити В. Рутський і П.
Могила. За цього останнього київську братську школу піднесено до ступеня
Академії. З Берестейською Унією 1596 року українці знайшли велику поміч
в Римі, в Італії та в Німеччині. Собор Св. Софії в Києві, зруйнований під
час монгольської окупації, був відновлений заходами Петра Могили, і на
завжди позістав для всіх українців символом науки і мудрости.
За часів австрійської та російської окупації України постали універ
ситети ,де вчилася більшість української молоді. На місце здавленого Львів
ського університету створено філософську та Богословську Академію, яка
блискуче розвивала свою діяльність наукову аж до большевицької окупації
західних земель України. Тепер всі університети в Україні сталися атеїс
тичними.
Ці славні традиції наших університетів, що захищали віру в Триєди
ного Бога, бажає перейняти і продовжувати цей Український Католицький
Університет, прикрашений Собором Св, Софії, вічного символу правдивої
науки і мудрости та всіх зусиль на університетському рівні українців проти
атеїзму.
Отож, ласкаво просимо Вашу Святість перш усього прийняти нашу
глибоку подяку, що особисто дали доручення записати цю нашу власність
на Апостольську Столицю, забезпечуючи її авторитетом Апостольського