бою під Цецорою в 1620 р. Пізніше
вступив до Києво-Печерського мона
стиря і був призначений його архи-
мандритом у 1628 або 1629 році. В
1632 р. заснував Києво-Могилянську
Академію, яка свого часу була най
кращою школою на Україні. В 1633
р. Петро Могила став київським ми
трополитом. Він дбав про загальне
піднесення Церкви, зокрема свого ду
ховенства. Заснував ще школи у Він
ниці (1634 р.) та Крем’янці (1636 p.).
За його почином відбудувавсь Софій
ський собор у Києві. Митрополит між
іншими уложив „Требник’* — рід
церковної енциклопедії, „Євангеліє У-
чительне” (1616 p.), „Антологіон’”
(1636 р.) та „Великий православний
катехизм”, що став підручником пра
вославної віри і поширився в перекла
дах по інших країнах* Нашого мит
рополита відзначила румунська пош
та одною маркою (1.500 л. +1.500
л.) 18 квітня 1947 р. На марці є його
портрет.
Атанасій Григорій Великий (нар.
1918 p.), протоархимандрит ЧСВВ та
історик Укр. Кат. Церкви, що видає
римські документи, які відносяться
до українських справ. Був учасником
Другого Ватиканського Собору і ре
дактором „Записок ЧСВВ”. Одна
марка Ватикану (55 л.) із 11 жовт
ня 1966 р. для відзначення закінчен
ня сесії Ватиканського Собору пред
ставляє соборну Службу Божу з у-
частю Святішого Отця над гробом
св. Петра в базиліці св. Петра в Римі.
Отець Анатасій Великий стоїть третій
праворуч від Папи Павла VI.
З громадсько-політичних діячів ук
раїнського походження тільки двох
зустрічаємо на поштових марках.
Батько Василя Капніста (1765-18-
23) походив із грецького роду, а мати
Софія Дунин-Борковська була укра
їнкою- Василь Капніст завдяки ма
тері, щирої української патріотки,
одержав українське виховання. В
1782 р. Капніст був обраний марша
лом шляхетства миргородського по
віту, а в 1785 р. Київської губернії.
Того ж року Капніст став членом Ро-
Поштові марки Української Народ
ної Республіки з портретами гетьма
нів Богдана Хмельницького та Івана
Мазепи й головного отамана Військ
УHP Симона Петлюри.
сійської Академії. З доручення укра
їнських патріотичних кіл, правдопо
дібно, зв’язаних із Новгород-Сіверсь-
КИм
гуртком, він їздив До Берліну і
там у квітні 1791 р. був прийнятий
на авдієнції у пруського державного і
кабінет-міністра графа Герцберґа. В.
Капніст просив допомоги на випадок
повстання України проти Росії. Одна
че, дістав відмовну відповідь. Ця нев
дача відсунула Капніста на деякий
час від громадського життя.
Капніст, хоч і писав свої твори по-
російськи, завжди вважав себе укра
їнцем і українським поетом у душі.
В своїй творчості він використав цін
ні зразки української бароккової лі
тератури, зокрема Григорія Сковоро
ди (1722-1794). Його „Ода на рабс
тво”, написана в 1782-му або 1783 ро
ці, була протестом проти скасування
державної автономії України російсь
ким урядом. В комедії „Ябеда” (1798
р.) він осудив російську централіс
тичну політику на Україні.
Портрет Василя Капніста появив
ся на марці Совєтського Союзу (40