ШШІ?
:
'
:
' -
:
"КМШ
11ІИГ'''*'
mm
Головний уряд УНСоюзу під пам'ятником Т. Шевченкові
на Союзівці в травні 1965 року
Другий, третій і четвертий конгреси
відбулися в p.p. 1923, 1924-1927 у Фі-
лядельфії, п'ятий до восьмого конгре
си відбулися в p.p. 1930, 1933, 1936-
1939 в Ню Иорку. На 8-му конґресі
•стверджено у фінансовому звідомлен-
ні, що на різні народні й гуманітарні
цілі видано 367,753.83 дол. Тоді теж
рішено скликати Всеукраїнський На
ціональний Конґрес Для створення
„верховного репрезентаційного про
воду" американських українців. 13
квітня 1940 створено у Філядельфії
Український Конгресовий Комітет,
який скликав і перевів 24 травня 1940
р. у Вашингтоні Перший Конґрес
Американських Українців з участю
805 делегатів.
Всі ті організації поставали з най
більш активною участю УНСоюзу і
„Свободи". Не всі вони були успішні
й тому занепадали та змінювались.
Але пустки ніколи не було, бо трив
кою установою був Український На
родний Союз, який насправді був ре
презентантом і керівником американ
сько-української громади в найкри-
тичніпгах й історично найважливіших
моментах. Як уже згадано, подробиці
величезної вже сутополітичної робо
ти, переведеної в часі до вибуху дру
гої світової війни, схоплені хроноло
гічно в Ювілейному Альманаху „Сво
боди" з 1944 р. Очевидно, що автори
тих нарисів зібрали ввесь потрібний
їм матеріял, всі факти й дати до істо
рії американсько - української грома
ди — з річників і альманахів „Свобо
ди", невичерпного скарбу інформа-
цій. З безлічі отих фактів варто при
гадати, наприклад, один: коли ЗО
травня 1919 Велика Рада Мирової
конференції у Парижі — Вудро Віль-
сон, Ллойд Джордж, Жорж Клемансо
і Сидней Сонніно — прийняли укра
їнську делегацію в особах проф.
Григорія Сидоренка, д-ра Василя Па-
нейка, Олександра Шульгина, Д-ра
Михайла Лозинського і полк. Дмитра
Вітовського, то речником і головним
промовцем англійською мовою в іме
ні делегації був Д-р Кирило Білик,
висланий Об'єднанням до Парижу . . .
В 40-річчя Українського Народного
Союзу стверджував великий оптиміст,
який проте не був мрійником, а твор
цем конкретних діл, д-р Лука Мишу-
га, що „коли ми передержали Союз
40 літ, то вже знайдуться люди, які
передержать його в ім'я України
дальших 40 літ, а опісля ще далі —
без кінця . . . "