Репродукція оригінальної членської грамоти УНСоюзу з 1919 року
Нелегкі були ці перші кроки само
допомоги і самоорганізаи/л. Тяга
до більшого гурту завела ці перші
національні клітини до „Соединенія
греко-католических русских братств",
яке утворили наші таки емігранти,
але такі, які навіть на американській
землі дозволили вести себз ворогам
української нації й стали їм на служ
бу. Але вже після двох років деся
ток наших братств покинув ворожий
гурт і заснував свій Союз.
Нелегкими були перші роки цього
нового Руського Народного Союзу.
Десять братств впродовж року ледве
спромоглися зібрати пів тисячі свідо
мих земляків. В тому часі „Соедине-
ніе" мало понад 4,000 членів. Річний
балянс замкнув Союз точно з 505
членами та 220.35 долярами майна.
Непривчені до гуртового життя та
несвідомі значення взаємозабезпеки,
ранні члени УНСоюзу густо-часто пе
реривали плачення вкладок і підля
гали суспензі. Вже з кінцем першого
року вибуло в такий спосіб 66 чле
нів, і новий, другий з черги рік Союз
розпочав з 439 членами. П'ять пер
ших років проломлювали діячі УН
Союзу всі можливі противенства без
видимих успіхів. Перше п'ятиріччя
замкнули вони зі скромним балян-
сом: 1,593 члени та 5,688.57 долярів
майна.
Але перші льоди були проламані.
В наступних роках почали прибува
ти нові члени, однак з ними ніяк не
більшало майно. Коли в 1910 році У-
НСоюз уже мав 14,430 членів —і став
одною з більших братських амери
канських організацій, то майно все
ще було мінімальне, бо становило
лише 100,388.87 дол., що, очевидно,
не могло дати запевнення належної
допомоги тисячам членів. Все ж УН-
Союз стояв на певному шляху до
дальшого росту й збагачення. Та в
1910 році на 11-ій Конвенції прийшло
до непорозуміння поміж світськими
та церковними кругами чи радше по
між двома концепціями УНСоюзу:
загальногромадського, соборницько-