голодом вигубила за один рік мільйо
ни українських селян і робітників.
26-го жовтня. — Заходом усіх това
риств і братств, політичних та освіт
ніх організацій Рочестеру і околиці
— масове протеетаційне віче проти
терору і голоду на Великій Україні.
Головний промовець — Микола Це-
глинський.
28-го жовтня. Заходом Безпартій
ного комітету — демонстраційний по
хід і віче в Дітройті проти понево
лення і виголодження народу на Ве
ликій Україні московською владою.
Під час походу поширення брошур
з фактами про недолю України.
30-го жовтня. Українські організа
ції в переданому Президентові ЗДА
меморіялі проти визнання Росії звер
тають увагу на окупацію України і
виголодження українців Москвою.
Меморіял підписали: Об'єднані Укра
їнські Організації в Америці, УНСо-
юз, „Провидіння", УНПоміч, Злуче
ні Українсько-Американські
Демо
кратичні Клюби, Комітет Допомоги
Голодуючій Україні та ЦК Українсь-
ко-Американських Національних Ор
ганізацій Ню Иорку.
. .. Наглий суд засудив на дослер-
тну в'язницю Миколу Лемика, який за
стрілив секретаря совєтського посоль
ства у Львові... Замах на Постишева
в Харкові — кинута в його авто Грана
та не вибухла . . . Арештують прияте
лів Скрипника . . . Помер Кость Лось-
кий, професор УВУ в Чехо-Словач-
чині . . .
2-го листопада. „На Радянській У-
країні шукають визволення у смерті".
—• 3 листа, що зберігається в Рогати
ні у Комітету Рятунку України: „До
часу Вашої посилки ми мало не по
мерли. Одинадцять днів крім сирих
огірків нічого в роті не мали . . . Ви
висилаєте нам 10 долярів, і смерть
відходить від нас, і так у безконеч
ність продовжується наше страждан
ня . . . "
6-го листопада. К о р є є п ондент
„Манчестер Ґардієн" в одній із п'я
тьох статтей про положення на Ра
дянській Україні пише: „В Полтаві
м'ясо і товщі рідко можна побачити.
Голова місцевого виконавчого комі
тету заявив ,що в лікарнях міста було
2.400 хворих з голоду і що 10% з них
не можна було врятувати. В с. Шка-
рівці протягом минулого року помер
ло 250 осіб. У 1929 р. на Україні було
5.543.000 коней, а в 1933 р. число їх
упало до 2.772.000. Із 6.652.000 овець
залишилось 1.543.000. „Важко, щоб
хтось, хто сьогодні відвідує українсь
ке село, не відчув повної драматизму
зміни.не відчув подиху трагедії . . . "
7-го листопада. Цілосторінкове ого
лошення в „Свободі": „VI Конгрес
Об'єднаних Українських Організацій
в Америці в обороні мордованого со-
вєтами українського народу. — Мі
сяць листопад — місяць
протесту
проти московсько -
СОЕЄТСЬКОГО
вар
варства на Великій Україні, а неділя
19 листопада -—• неділя національної
жалоби і молитви за мордований со-
вєтами український народ". VT Кон
грес Об'єднання заявляється за те, що
треба зібрати документи політично
го та економічного поневолення Ук
раїни Совєтами і видати їх друком
чужими мовами. . . VI Конгрес заяв
ляє, що ті страшні жертви, які кла
де український нарід за свою дер
жавницьку ідею, та страшна голодо-
ва трагедія і ті молоді жертви, що
гинуть раз-у-раз на польських шибе
ницях, тільки скріплюють українсь
ку націю, усувають всякі можливі
кордони, партійні перешкоди та не
порозуміння і збивають їх духово в
одну цілість . . . "
8-го листопада. „Видирають далі
збіжжя селянам на Україні". — 3 Ба-
сарабії доходять вістки, що нарід по
чинає наново втікати з України. Пе
реправу через Дністер утікачі майже
з-правила оплачують своїм життям.
Селяни побоюються такого самого
голоду, який був минулого року.
Польська влада заборонила день
жалоби і протесту в Галичині. „Ку
р'єр Варшавскі" подає, що Україна
стоїть перед новою голодовою ката
строфою. Пастирський лист україн
ських владик на Західній Україні в
справі голоду на Великій Україні.
Ш