ніше ув'язнених і висланих, ще І6
осіб. . . На Україні розстріляно колиш
нього команданта УСС'ів Осипа Бук-
шованого . . . Одвертий лист українсь
кого соціял-демократа і дослідника на
ціонально-визвольних рухів проф. О.
Бочковського до кол. прем'єра Франції
Е. Ерріо, який недавно ловернувся з
України...
25-го вересня. „Голод на Україні
триває". — Кореспондент нюйорксь-
кої газети „Сан" стверджує, що боль-
шевики занадто перебільшують пові
домлення про гарний урожай. Він пи
ше, що на Україні згинуло з голоду
від 4 до 7 мільйонів людей.
27-го вересня. „Англійська преса
подає нові дані про голод на Україні".
— „Дейлі Телеграф" наводить прик
лади: с. Заливащина ще в 1932 році
мало 3.500 мешканців, а тепер зали
шилось там 1.500; у є. Немиринці
залишилось 4-5 родин із 700 осіб, які
жили там у 1932 році. Газета „Йорк
шир Обсервер" пише: „Коли хто
хоче пізнати, що означає пересліду
вання, нехай поїде на Україну".
11-го вересня українська колонія
в Берліні зорганізувала віче-протест
проти виголоджування большевика-
ми українського народу. Відкрив ві
че голова громади о. д-р Вергун. Д-р
Б. Крупницький заявив,що, крім звер
нення до міжнародних установ, „тре
ба звернутися до папи римського, як
до установи, в якій зосереджена со
вість світу".
30-го вересня. „Ворожий настрій се
лянства проти радянської влади зро
стає". — Зимою населення буде голо
дувати. Мільйони пудів збіжжя ги
нуть, — подає кореспондент „Дейлі
Мейл" з Москви.
3-го жовтня. „Ерріо не бачив голо
ду на Україні, зате бачив „пропаган
ду гітлерівців" серед
українського
населення". — Ерріо твердить, що ця
„пропаганда" привела до загострення
відносин між Німеччиною і Росією.
У передрукованій в „Свободі" стат
ті „Іспит соборности" („Час"), при
свяченій протестові й допомозі голо
дуючій Україні, К. Новотворський пи
ше : „ . . . Маніфестацією української
соборности, національної єдности і
сили перед світом може служити ціл
ковита одностайність та скоордино-
ваність виступів українських крайо
вих та еміграційних чинників".
9-го жовтня. „Чужинецька преса
про голод на Україні". — Українсь
кий Громадський Комітет Рятунку
України оголошує дальший список
французьких, бельгійських і німець
ких газет, у яких чужинці стверджу
ють, що Велика Україна потребує не
гайної допомоги. Описуючи голод на
Україні, один з тих часописів подає:
„в соціялістичній країні, замість раю
— тисячі опухлих трупів . . . "
11-го жовтня. „Робітничі завору
шення на Радянській Україні". — В
Празі одержали копію секретного по
відомлення Колегії ҐПУ до Москви
про те, що в другій половині серпня
відбулось 22 робітничі демонстрації в
Одесі, Дніпропетровську, Сталіні, Ми
колаєві, Луганську та ін.
13-го жовтня. Підписане ЦК Укра
їнських Національних Організацій
Ню Йорку оголошення про масове
протестаційне віче в справі голодової
катастрофи на Україні. Промовці: д-р
Л. Мишуга, В. Кедровський, М. Піз-
нак та ін.
16-го жовтня. Масове протестаційне
віче в Філядельфії з приводу терору
і голоду в Україні. Промовці: Френ-
сіс Ралстон Велш і Степан Шумейко.
19-го жовтня. Львівський Діловий
Комітет Українського Громадського
Комітету Рятунку України призначив
день 2-го жовтня днем національної
жалоби і протесту з приводу жахли
вих подій на Великій Україні. У то
му дні відбулись по всіх церквах За-
хідньої України Богослуження.
24-го жовтня. „Стріли у Львові —
протест проти виголодження Укра
їни". — Александер Майлов, секретар
совєтського посольства у Львові, зги
нув з рук українського молодого ре
волюціонера.
Поранено теж Івана
Дугая, службовця посольства. Зама-
ховець оправдував свій вчинок необ
хідністю протесту проти представни
ків варварської совєтської влади, яка