місця призначення. В їх рідному селі,
де було 800 мешканців, від весни бі-
жучого року померли з голоду 150
людей. Кревні попереджали амери
канців, щоб вони пізно не виходили
на вулицю, бо їх можуть убити і з'їс
ти.
2-го вересня. „Контрреволюція" в
червоній армії на Україні". — Боль-
шевицька влада перевела численні
арешти серед військових
старшин.
Деякі відділи армії переведено з Ук
раїни до Росії. У касарнях знаходять
протикомуніетичну літературу. Най
більше чистять військові частини в
Києві, Харкові, Полтаві, Кременчуці
та Одесі . . . Втікачі, а також листи
свідчать, що з України масово виво
зять збіжжя. Косовицю переводять
під доглядом чекістських відділів і
„кавалерійських бригад".
5-го вересня. „Україна голодує —
Москва парадує". — Всесоюзний ком
сомол бучно відзначав так званий
Міжнародний День Молоді.
. . . Посвячення української католиць
кої високої школи в Америці.. . Сталін
запрошує Пілсудського до Москви . . .
Гітлер заявляється проти війни. . . У
Станиславові арештовано 12 членів О-
УН під проводом Юрка Онишкеви-
ча „. . Російсько- польсько - румунський
військовий союз ... Европа перед дипло
матичною кризою...
8-го вересня. „Населення України
криваво бореться за врожай". — Щоб
не допустити вивозу збіжжя на Мос
ковщину, українські селяни з одчаю
палять його, — подає кореспондент
„Фосіше Цайтунґ" з Москви.
12-го вересня. „Рятуймо Україну
від голодової смерти!" — цілоеторін-
кове звернення Екзекутивного Комі
тету Об'єднання Українських Органі
зацій в Америці. Підписали: Омелян
Рев'юк — предсідник; Микола Му
рашко — зает. предсідника; д-р Лу
ка Мишуга — секретар; Володимир
Кедровський — фін. секретар; Мико
ла Данильченко — касієр.
В тому ж числі „Свободи": „Скоше
не на ланах України збіжжя лиша
ється в копицях гнити". Селянство
випродує все, що має.
14-го вересня. „Вольшевики роз
стрілюють голодних за крадіж хлі
ба". — Всесоюзний прокуратор Аку-
лов дав наказ усім місцевим прокура
торам домагатися розстрілу для всіх
тих, кого впіймають на крадіжці зер
на. Оголошено декрет про „зразко
ве покарання" цілої низки українсь
ких сіл, які своєчасно не здали дер
жаві вимолоченого зерна.
18-го вересня. „Українські села спу
стошиш від голоду". — Вольшевики
голодом і розстрілами зломили опір
українського селянства і змусили йо
го працювати на себе. Кореспондент
„Ню Йорк Таймсу" Дюранті повідом
ляє, що елеватори, в яких збирається
зерно для вивозу з України — пере
повнені. Крім того зерно лежить у-
здовж залізниць під наспіх зроблени
ми прикриттями. Вольшевики змобі-
лізували міське населення для косо
виці і збору збіжжя. Дюранті вважає,
що комуністична влада здобула пере
могу над українським селянством.
19 вересня. Статті про голод на
Україні вмістили такі найповажніші
англійські газети: „Тайме", „Манчес
тер Ґардіян", „Дейлі Телеграф",
„Морнінґ Пост",
„Вестерн Мейл",
„Ґардіян", „Кетолік Тайме" і багато
інших.
Заклик українських католицьких
єпископів у Галичині допомагати го
лодуючому населенню України. Під
писали: митроп. Андрей Шептиць-
кий, єпископи Г. Хомишин, Й. Коци-
ловський, Н. Будка, Г. Лакота, І.
Бучко, І. Лятишевський.
Відозву Українського Громад. Комі
тету Рятунку України підписала ук
раїнська парляментарна репрезента
ція та 34 українські центральні уста
нови. Приступлено до організації по
вітових комітетів.
Головною резолюцією Міжнародно
го Конгресу Національних Меншин у
Берні (Швайцарія) була резолюція
про голод на Україні. Конгрес одно
душно поставив це у вину радянській
владі.
. . . Москва остаточно ліквідує ВУАН.
Між„вичищеними" з Академії, крім ра-