висновку, що зимою вся Радянщина
опиниться перед страшним голодом.
19-го серпня. „Організують допомо
гу голодуючій Україні". — На захід-
ніх землях України почалась акція
проти терору Москви та видушуван
ня українського населення голодом.
У Львові й Празі створено відповідні
комітети. Першу протестаційну резо
люцію ухвалено в Угневі, де посол
В. Кохан у яскравих фарбах змалю
вав події на Великій Україні. Столиця
Австрії стане, мабуть, осередком чу
жинецької допомогової акції, що її
очолить кардинал Деніцер.
22-го серпня. ,,Не пускають корес
пондентів чужинецьких газет у го
лодні райони". - - Один з найкращих
американських кореспондентів газети
„Кріщен Саенс Монітор", Чемберлейн,
хотів відвідати Україну, але больше-
вицька влада його туди не допусти
ла.
23-го серпня. „Большевики роблять
дітей конфідентами". — Діти мають
слідкувати за тим, як
переводять
жнива, і доносити владі на своїх бать
ків та на інших, коли побачать, що
хтось „не виконує" плянів. Таких ді
тей нагороджують новим убранням
або книжками. Створено „легкі кава
лерійські бриґади" з дітей до 16 ро
ків. Дітей використовують теж, щоб
вони збирали на косовиці колоски,
які попадали на землю. Московські
„Известия" подають, що жнива на
Україні проходять дуже кепсько: в
липні виконано плян лише на 84.6%.
. . . Перший з'їзд українських профе
сіоналістів в Америці... „Український
День" на світовій виставі в Шикаґо .. .
Танцюристи Авраменка виконали на
виставі цілий ряд танків. Українська і
американська публіка недописала. Ка
жуть, що причиною цього безробіт
т я . . . В Польщі далі розв'язують укра
їнські організації і арештують за при
належність до ОУН . . .
24-го серпня. „Москва забирає все
збіжжя з України". — Проф. Остап
Менда, який перебував три роки на
Великій Україні, привіз до Львова
зразки „хліба", яким живиться на
селення: стоколос, кукіль і ще якісь
домішки. Проф. О. Менда потвердив
правдивість інформацій української
національної преси про відносини на
Україні і про московський терор про
ти всього українського. Самого проф.
Менду арештували і примусили виї
хати закордон, не зважаючи на те,
що три роки тому радянський уряд
запросив його як фахівця-математи-
ка.
25-го серпня. „Московський корес
пондент „Ню Иорк Таймсу" К. Дю-
ранті старається зменшити враження
про голод на Україні, але змушений
признатися, що на 40 мільйонів меш
канців України та Північного Кав
казу через харчову скруту та зв'язані
з нею пошесті за біжучий рік вмерло
принаймні 4.000.000 людей".
26-го серпня. „Очевидці розповіда
ють про страхіття голоду на Україні"
— З літаків пильнують, щоб не ви-
бухло повстання серед голодного на
селення. Чим далі в глибину україн
ських степів, тим картини голоду жа
хливіші. Голодуючі діти з безсилими
руками й ногами та з опухлим тілом
раз-у-раз зустрічаються вздовж за
лізниць та шляхів. Пільні миші ста
ли найсмачнішою поживою для на
селення, тисячі людей неспроможні
працювати. Німецькі села на Одещи
ні наполовину вимерли. Україна зна
ходиться тепер у стані облоги і скрізь
можна бачити відділи червоної армії
та спеціяльних військ. Найбуйніша
людська, фантазія не придумає такого
пекла! — заявляє американець Воль-
тер Бечерер, що як турист відвідав ті
райони. Свідчення Бечерера потвер
див другий американець — Цвайтінґ
Вілліям.
30-го серпня. „Большевики не да
ють голодному населенню України
користатись з урожаю". — Селяни
кажуть, що голод зорганізований сві
домо Москвою. Двоє американських
громадян, чоловік і жінка, які відві
дували на Україні своє рідне село,
звідки виїхали до Америки в 1913 p.,
переконались, що
жадна посилка,
грошова чи харчова, яку вони виси
лали до своїх кревних, не дійшла до