хліба, а це властиво на Україні та на
Північному Кавказі.
Український Жіночий Союз у Празі
видав відозву до українського гро
мадянства всіх країн світу п. н. „Ук
раїна гине з голоду", в якій закликає
творити комітети допомоги голодним
в Україні.
24-го липня. „Втікачі розповідають
про страхіття голоду на Україні". —
В ІПнайдемілі, в Німеччині, влашто
вано табір для втікачів з Радянщини,
переважно німців. Тепер у тому табо
рі є 357 утікачів. Один із них розпо
відав про голодних українських се
лян, які викопували з могил щойно
поховані трупи людей, щоб їх їсти.
. . . У Польщі невгавають селянські
заворушення .. . Рузвельт звернувся до
народу в справі безробіття . . . Троцький
подорожує . . . Москва старається збли
зитися з Польщею .. .
29-го липня. „Про Україну забу
ли . . . " — Генеральний секретар кон
гресової Комісії національних меншо
стей ЗДА Е. Аменде закликає Між
народний Червоний Хрест створити
організацію для допомоги голодному
населенню
Донщини та Поволжя.
Про голод на Україні у відозві не
згадується.
31-го липня. „Україна вмирає з
голоду". — Крайова українська пре
са подає, що кожного дня приходять
з Радянщини відомості про жахливі
картини голоду на Україні. Листи
кревних, краян і знайомих з Радянсь
кої України приносять такі вістки
про голод, що в кожного, хто їх чи
тає, мороз іде поза шкурою.
1-го серпня. „Угода Москви з Поль
щею проти українського сепаратиз
му". — Англійська газета „Морнінґ
Пост" подає, що Москва підписала
з Варшавою таємний договір, за яким
Польща має дістати допомогу гріш
ми та зброєю на випадок війни з
Німеччиною, а ПІ Інтернаціонал має
повести в Німеччині розкладову ак
цію. Згідно з тою угодою Москва і
Варшава повинні вести спільну акцію
проти державницьких змагань Укра
їни. Наслідки тої угоди вже виявля
ються: навіть організацію в Галичині
комітетів допомоги голодуючим на
Великій Україні стрінув польський
уряд вороже, бо большевики заявля
ють, що голоду на Україні нема.
. .. Надходять відомості про масові
арешти галичан, які або залишились на
Великій Україні з часів національної
влади, або, рятуючись від польського
терору, втекли на Велику Україну...
В Харкові розв'язано т-во „Західня Ук
раїна . . . "
4-го серпня. „Невдалі жнива на У-
країні". — Радянська влада не під
готовилась до жнив і тепер значна
частина врожаю пропадає". — Дов
гою голодівкою селяни так виснаже
ні, що не мають сил до роботи в полі.
Також бракує машин, нафти й оливи.
А 10.000.000 хліборобів, зігнаних зі
своїх господарств під час колективі
зації, знаходяться на засланні або
працюють у фабриках і копальнях.
У надрукованій в „Свободі" статті
„Голод на Україні" голова Жіночої
Національної Ради Р. Русова стверд
жує: „Це нещастя мільйонів людей
не викликане якимись фізичними
причинами — недородом чи кліма
тичними умовинами, ні, воно утворене
штучно тими політичними умовина-
нами, в яких перебуває український
народ під владою московських боль-
шевиків".
5-го серпня. „Москва рішила ви
коренити українство на Україні" —
З України висилають всю активну
інтелігенцію, не лише
українську,
але й російську, яка має симпатії до
українства, — подає московський ко
респондент російського двотижневика
„Социалистический Вестник".
8-го серпня. „Український греко-
католицький єпископат кличе рятува-
ти Україну від голоду". — Підписана
митрополитом Андреєм Шептицьким
і всіма греко-католицькими єписко
пами відозва допомагати братам-ук-
раїнцям, які конають з голоду під
большевицькою окупацією.
У Львові одержано певні відомос
ті, що Хвильовий і Скрипник зали-