ти увесь комплекс складної й напру
женої щоденної праці, що її вимагає
кожна велика установа. Це й стало
причиною того, що до нині не скла
дено індексу видань „Свободи". А без
того „ключа" — годі розповісти про
сотні окремих книжкових видань, що
вийшли за десятки років у Джерзі
Ситі й розійшлись по всьому Божо
му світі.
У потоці українських книг і бро
шур, що вийшли у Видавництві „Сво
бода", є чимало назв творів, які свід
чать, що УНСоюз не спускав з ока,
так би мовити, молодечої проблеми.
В 1916 році, передбачаючи назріва
ючі події в Европі, зокрема на Укра
їнських Землях під усіми окупаціями,
Головна Екзекутива УНСоюзу звер
нула увагу на видання для дітей та
молоді. З друкарні „Свободи" в 1916
р. вийшли — доступні мені — такі
книжечки: „Дяк" Марка Вовчка,
„Лис Микита" Івана Франка, збірка
оповідань „Серце не навчити" Осипа-
Юрія Федьковича, збірничок новзль
„Сумна казка", з яких на увагу за
слуговує новеля Леся Мартовича „На
торзі", „За сестрою" — історична по
вість Андрія Чайковського з часів
Козаччини, оповідання
„Напад на
Січ", збірник „За вольності України"
й ін. У 1917 „Свобода" видала „Опо
відання" Пантелеймона Куліша. До
збірки ввійшли: „Очаківська біда",
„Циган", „Мартин Гак" та „Орися".
Тематика видань в більшості історич
на: про боротьбу козаків проти тур
ків, татар, поляків . . . — за свою Ук
раїну (не забудьмо, що це ж заокеан
ське українське видання з 1917 року).
Того ж року вийшли в Джерзі Ситі
„Оповідання" Олекси Стороженка . . .
У 1920 р. з'явився новий наклад „Ли
са Микити" І. Франка, з багатьма
ілюстраціями. Цією поемою зачиту
вались українські покоління, в тому
і
в
Америці, де виховання дітей в ду
сі української мови ставало однією з
важких проблем. Треба було допли
ву свіжих сил з Рідного Краю. Зда
валось, що такої нагоди скоро не бу
де. Але 1-го березня 1939 року роз
почалась Друга світова війна в Евро
пі, у виеліді якої стотисячні маси ук
раїнців з різних земель України змо
гли пробитись на вільний Захід, а по
тім, з таборів „Переміщених осіб" —
переселитися з допомогою ЗУАДК-у
й ін. установ на вільну землю Ва
шингтона, до Канади й ін. країн сво
боди.
Найновіші книжкові видання
УНСоюзу для дітей
Відводячи окремий розділ у цій
статті для ілюстрованого місячника,
журналу „Веселка", тут спинимось
коротко на окремих книжкових ви
даннях УНСоюзу, українською мо
вою, для дітей в Америці й інших
країнах вільного світу
У 1950-му році переселення до Аме
рики й Канади з таборів у Зах. Ні
меччині й Австрії практично закін
чилось. До попередньої, „старої" ук
раїнської іміграції долучились десят
ки тисяч нових переселенців. Почало
зростати членство УНСоюзу, адже
справа забезпечення в цій країні є од
нією із справ першої ваги. Пожва
вилась праця в українських суботніх
і вечірніх школах. Зросла потреба й
на дитячу українську книжку.
Вже в 1955 p., в серії „Бібліотека
„Веселки", як ч. І, у Видавництві
„Свободи" при УНСоюзі вийшла кни
жечка Володимира Бандурака „Ко
зацька дитина", з ілюстраціями Ми
коли Бутовича й обкладинкою Миро-
на Левицького. Цю серію УНСоюз
продовжує й далі неперіодично вида
вати, у співпраці з Колегією, визна
ченою з-поміж активних членів Об'
єднання Працівників Дитячої Літера
тури ім. Л. Глібова, ОПДЛ.
Наступного року вийшли два ви
дання в серії „Бібліотеки „Веселки",
також у Джерзі Ситі: сценічна кар
тина з життя Т. Шевченка „Кобзаре
ва гостина" Романа Завадовича, об
кладинка Петра Холодного (мол.),
яка й тепер не сходить із шкільних
сцен у дні вшанування Кобзаря, та
„Богута Багатир" того ж автора,
з