1921-22 академічного року; 23-го
жовтня 1921-го року відбулося уро
чисте відкриття університету. Канце
лярію УВУ приміщено в колишньому
будинку посольства Західньої Укра
їнської Республіки, при вул. Степан-
ській 49/11, Прага 11, де й перебува
ла вона до 1-го січня 1934-го року.
Університет був заснований з метою
„заспокоїти духовий голод викладів з
обсягу своєї мови, літератури, історії
та взагалі рідної культури, а також
викладів в рідній мові з інших галу
зей людського знання у тисячі укра
їнських студентів, що під цю пору
проживали в Чехо-Словацькій Рес
публіці",
, отже — з метою більше-
менше вузькою, обмеженою потреба
ми української еміграції. Та скоро
скасування катедр на Львівському й
Чернівецькому університетах, закрит
тя й розформування всіх укранїських
університетів большевицькою владою
на Україні привели до того, що УВУ
в Празі став єдиним українським уні
верситетом у всьому світі. Цей факт,
не міняючи первісної мети універси
тету, поставив перед ним нове, шир
ше й важливіше завдання — репре
зентувати українську університет
ську науку перед усім світом.
Український Вільний Університет
прийняв конструкцію, правила та за
кони внутрішньої організації Кардо
вого Університету в Празі, з деякими
відмінами, що їх вимагало становище
Українського Вільного Університету
як недержавної високої школи в ЧСР
(„вільний" університет в значенні —
,, недержавний'').
При заснуванні УВУ в Празі пе
редбачалося організувати три фа
культети, а саме: правничий, філосо
фічний і природничо - математичний.
Але нестача коштів примусила обме
житися лише двома першими фа
культетами, при чому правничий фа
культет одержав назву „факультет
права
і
суспільних наук", а філосо
фічний факультет поділено на два
відділи:
історично
-
філософічний і
природничих
наук.
Щодо участи в конгресах, конфе
ренціях та з'їздах, то, починаючи з
1924-го до 1931-го років включно,
УВУ взяв участь через своїх делега
тів у 28-ми конгресах і з'їздах, а та
кож у 9-ох міжнародних наукових
конгресах та з'їздах.
Крім того, через Український Ака
демічний Комітет, як його член, уні
верситет брав участь в праці Міжна
родної Комісії для Інтелектуальної
співпраці при Лізі Націй. УВУ обмі
нювався своїми виданнями з універ
ситетами та іншими науковими уста
новами Европи, Азії і Америки.
УВУ в Празі завдячував існування
двом чинникам: праці українських
наукових сил, скупчених в універси
теті, та моральній підтримці й мате-
ріяльним засобам, які надавала уні
верситетові Чехо - Словаччина. „Че
ська влада проявила свою симпатію
до нашого Університету словом і ді
лом", — сказав у своєму інавгурацій
ному звіті перший ректор УВУ, проф.
д-р Олександер Колесса
.
З фонду ім. президента Маеарика
та інших фондів розподілювано сти
пендії для студентів. З цих стипендій
користали тисячі студентів, які з
успіхом закінчили студії
.
З початком 1931-32 шкільного року
УВУ в Празі вступив у друге десяти
ліття свого існування, репрезентуючи,
як і в перших 10-ох роках, єдиний
український університет у вільному
світі. Йому припало завдання зберег
ти певний кадр старших українських
вчених і виховувати молодь, давати
університетську освіту студентам та
репрезентувати вільну українську
науку.
Згодом матеріяльне становище УВУ
погіршилося і дійшло до того, що
члени професори одержували такі
малі платні, яких не вистачало на
прожиття.
4 Український Вільний Університет в
Празі в роках 1921-1931, ст. VII.
•і Український Вільний Університет в
Празі в роках 1921-1931, ст. XII.
в
Український Вільний Університет в
Празі в роках 1921-1931, ст. 118,