На 1938/39 шкільний рік припада
ють заходи відносно перетворення
УВУ в державний університет Кар
патської України. Думка про це нур
тувала серед українських наукових
і політичних діячів після програних
Визвольних Змагань. Палким пропа-
ґатсром і оборонцем її був президент
Карпатської України — монсеньйор
проф. д-р Августин Волошин; як пар
ламентарний депутат у Празі, він
порушував ту справу в парляменті.
Ще 1927-го року „Шк і льна Матка
Русинів" в Ужгороді звернулася до
міністерства закордонних справ з
проханням перенести на звану тоді
Підкарпатську Русь УВУ та Україн
ську Господарчу Академію. 1931-го
року різні організації краю, на чолі
з „Просвітою", повторили те прохан
ня. В pp. 1933-37 крайові конгреси,
„Учительської Громади" та „Просві
ти" щороку ухвалювали резолюції про
перенесення УВУ до краю. Тим часом
з українських високих шкіл зали
шався тільки УВУ. З поставленням
на чергу дня, приблизно з травня
1938-го року, децентралізації держа
ви, справа перенесення УВУ в Кар
патську Україну почала активізува
тися.
У тій справі 12-го травня 1938-го
року послано приватного листа монс.
А. Волошинові і 25-го травня 1938-го
року одержано від нього відповідь:
згідно з обставинами, малося почати
в Ужгороді з заснування Приватного
Українського Університету, з якого
поволі мав би вирости Державний
Університет. В кінці червня відповід
ні заходи у празьких урядових ко
лах зробили посол Юлі ян Рсвай та
о. д-р А. Волошин. На початку верес
ня 1938-го року в Ужгороді скликано
при центральній „Просвіті" збори Ко
місії в університетській справі. Комі
сія ухвалила докладний меморандум
в справі утворення на Підкарпатській
Русі університету, в першу чергу пе
ренесення УВУ з Праги до Ужгоро
ду. В напрямку перетворення з осени
1938-го року УВУ в Державний Уні
верситет, з місцем осідку в Хусті, до
велось провести приепішеним темпом
підготовчу організаційну працю, для
чого ректор мусів бути в постійному
зв ' язку з ректором празького Міні
стерства Шкільництва, надрадником
Берінґером та карпато-українським
урядом, на чолі з прем'єром о. д-ром
А. Волошиним і керуючим Міністер
ства Культу і Шкільництва д-ром
Авґустином Штефаном. Університет
ська справа була дуже популярною в
краю, і новообраний Сойм енергійно
її підтримав.
Бюджетова комісія схвалила на у-
ніверситет в останні 3 місяці 1939-го
року 279 000 корон
., правнича комі
сія виробила проект закону про уні
верситет: на перших же засіданнях
Сойму мав бути ухвалений універси
тетський закон. Оскільки це все бу
ло певно, видно з того, що керуючий
Міністерства Культу, Шкільництва та
Народної Освіти, проф. д-р Авґустин
Штефан, послав на ім'я звичайного
професора, тимчасового ректора УВУ,
проф. Олександра Мицюка — як ска
зано в заголовку - запрошення від
12-го березня 1939-го року приїхати
до Хусту на час від 25-го до 31-го
березня і прийняти уповноваження
перевести в порозумінні з Міністерст
вом Культу, Шк і льницта й Народної
Освіти необхідні організаційні захо
ди, зв' язані з переходом УВУ до Ху
сту. Але не встиг ще лист дійти на
адресу, як Карпатську Україну мілі
тарно займати стала Угорщина (Ма-
дярщина ). Ідея Українського Дер
жавного Університету в Хусті не мо
гла бути зреалізованою, бо мадяри
зайняли 16-го березня 1939-го року
Хуст. У Празі з ' являється нова, кар
патсько - українська еміґрація. назу
стріч якій у культурному відношен
ні пішов Український Вільний Уні-
-епситет.
По німецько - польській війні 1939-
го року, що скінчилася розгромом
Польщі й окупацією Галичини боль-
шевиками, до УВУ в Празі прибуває
ще одна свіжа, галицько . українсь
ка політична еміґрація, щоб продов
жувати свою університетську освіту,
перервану подіями на Рідній Землі.
Український Центральний Комітет у
Кракові від 1941-го року допомагав
Науковий Збірник Українського
Вільного Університету, том III, ст. 40,
Прага, 1942.