ЯК РОЗЦВІТАЛИ РУБІНОВІ ВОГНІ
Написав Володимир Ласовський
...
Повагом і безшелесно знялася вго
ру залізна завіса, розмальована без
особовою і занудливою псевдокляси-
кою Сємірадського, маєстатично за
хиталися сувої цієї другої. Ось вона
спалахує живими вогнями підсвіт-
ків, ось її пурпура розжеврюється ру
біновою загравою. Зі світловим ди
вом ідуть на авдиторію з оркестрову
перші акорди увертюри до „Запорож
ця за Дунаєм". Сотні грудей здержу
ють віддих. Тільки непокірні серця
б'ються, б'ються рвучко, нестримно,
так б'ються, що, здається, ціла авди-
торія розгомонілася їх приспішеним
ритмом. Чи може це власне серце
билося, як навіжене ?!
Народжувався у Львові, в році Бо
жому і тривожному 1941-му, в місяці
липні, в будинку Міського театру
„Український Оперний Театр". Зна
чить, тому двадцять років.
З почуттям деякої незручности при-
ходиться вперше відзначати ці зна
менні роковини, згадувати факт, що
повинен бути чітко записаний в істо
рії нашої культури, в історії україн
ського театру. Уділ підписаного в
розбудові тодішнього театру був не
значний і припадковий. Але живуть,
слава Богу, його співтворці, живуть
в повному здоров'ї його актори, тож
є всі передумови для того, щоб не ли
ше статтею відзначати такі роковини.
Майже дволітнє існування „Укра
їнського Оперного Театру" на висоті
кращих європейських театрів, безу
мовно, заслуговує на окрему публіка
цію, в якій можна було б закріпити
для історії, поки ще пам'ять служить,
факти, збережені фотографії, доку
менти і все, що відноситься до цього
одного з „чудес над Полтвою".
На жаль, ювілейний липень проми
нув, а ще й досі немає ніяких вигля
дів не то, що на якусь публікацію,
але навіть новинкою в пресі не від-
Володимир Блавацький
мічено, поряд з весільними чи хрис-
тиновими новинами, важливих роко
вин . . . Чи ж би наші театрали, учас
ники „чуда над Полтвою" на амери
канських „джабах" забули вже про
колишню мало доплатну, але зате по
чесну службу українській Мельпоме-
ні?
Ця стаття пишеться імпровізовано,
без наявности будь-яких документів
чи записок, тож в переліку фактів чи
прізвищ можуть трапитися помітні
пропуски . . .
*.* *
Безпосередньо
перед
приходом
большевиків у Західню Україну, на
її терені діяли три мандрівні теат
ральні групи: „Заграва", під керів
ництвом В. Блавацького, група Когу-
тяка і група Стадника.
Зараз після свого приходу, почали