фундаменти. Два дні їхали ми че
рез Тексас і за Тексарконою переїха
ли до Аркосасу в дорозі до Гат Спрінґ,
де мали осісти на тиждень, щоб
приймати мінеральні купелі.
Аркансо стейт бідний, найбідніший
в Америці, думав я, бо вже бачив йо
го західню половину. Вправді, насе
лення цього стейту з кожним роком
зменшується, але він не є найбідні
ший. В сусідстві Тексасу він багатий
на худобу, бавовну, горіхи і воду.
Дл я худоби роблять збірники води у
штучно виритих ямах - ставках. Му-
ринське населення має тут також свої
фарми, ліси, сади. Всюди добрі пасо
виська і водопої — рай для худоби-
Через стейт пливе велика ріка Ар
кансо, до якої впадають численні риб
ні ріки й потоки. Над рікою має вели
кі лятифундії один із братів Рокефел-
лерів. Він закупив пустарі, наводнив
їх і тепер веде раціональну господар
ку на численних фармах. Литовсько
го роду дівчина, яку називають ,,Бо-
бо", що була королевою краси на Сві
товій Виставці 1933 року, вийшла за
нього заміж. З цього подружжя ні
чого не вийшло, бо новітня „Синде-
релла" не вміла втримати родини Ро-
кефеллерів. Але зле на тому не вий
шла, бо після розводу дістала півто
ра мільйона долярів і — сина.
Славні на ввесь американський кон
тинент гарячі джерела мінеральної
води в Гат Спрінґс затримали нас в
Аркансо на цілий тиждень. Таких
джерел є в тому місті 47, і донині ге
ологи вгадують, де огрівається та мі
неральна вода, що протискається з
глибин крізь гірські породи. В місті є
20 купелевих павільйонів, що знахо
дяться під наглядом держави, я ка
також регулює ціни за купелі та ма
сажі.
Оголошення в купелевих павільйо
нах кажуть, що найбільше помага
ють ці води при артретичних болях
суглобів. Болі по купелях зникають,
людина набирає апетиту і витворює
в собі відпорність на ревматизм. Що
до апетиту, то я переконався на влас
ному досвіді, бо по однотижневому
побуті прибув на 10 фунтів, але рев
матичні болі як мав, так і маю. Ку
пелі шкодять хворим на сухоти і піс
тряка і викривають деякі приховані
недуги. І так, моя дружина довідала
ся, що має запалення нирок: дістала
страшні болі і мусіла йти до шпита
лю, де ствердили клопіт з нирками.
У найбільшому готелі міста Гат
Спрінґ, Арлінґтоні, перебували тоді
тисячі людей, що приїхали купатися,
а також спробувати щастя на кінсь
ких перегонах. До того ж тисяча
„ґемблінґ машінс" є по готелях, клю-
бах і парках. Обслуговують їх люди,
що приїжджають з Невади, одинокого
стейту, де такі газардові гри дозво
лені. В Аркансо вони заборонені, але
рулета, карти і грошові апарати да
ють стейтові так багато прибутків, що
поліція їх не хоче бачити- Спробу
вали й ми з жінками заграти. Були
і на перегонах, поставили три рази
по 2 доляри, з чого один наш кінь
другим добіг до мети.
Через Лі тл Рок виїхали ми в сторо
ну Мізурі, де побачили вже іншу па
нораму: залишені хати, мотелі, рес
торани з написами „фор
сейл".
Щойно в Міссіссіпі Велі на чорноземі
краєвид змінився — почався інший
край, молоком і медом текучий. Пере
ночували в Сейнт Луіс, в мотелі, най
більш модерному з усіх, які за ввесь
час бачили. Переїздом через столи
цю стейту Іллиной, Спрінґфілд, бу
ли на засіданні стейтової леґ ісляту-
ри. Батьки народу — а була це спіль
на сесія конгресу і сенату — зовсім
не зробили на нас враження. Поло
вина місць у залі була порожня- Ре
презентанти сиділи, дрімали, обідали,
читали і розмовляли, не звертаючи
уваги на вигуки „спікера", що ста
рався перевести якийсь закон. Зі
Спрінґфілду, попри повні худоби і
безрог багаті фарми, що продукують
по 150 бушлів кукурудзи з акра, вер
нулись ми з наших зимових вакацій.
В Шик а ґо застали ще зиму і тому
без плаща, від якого ми на три тижні
відвикли, не обійшлося. За цей час
побачили ми багато такого, чого ні
коли не можна побачити з вікна за
лізничного вагона чи літака.
Вкінці порада: хворі на ревматизм,
астму, легені, повинні їхати на вака
ції на Захід. Не зашкодить і наетало
там поселитись. Здоровим раджу їха
ти на Схід, Союзівку, Флориду і в Но
ву Англію.