РІДНА КНИЖКА І її ЗНАЧЕННЯ
Написав Володимир Мацькгв
Серед деяких кругів нашої спільно
ти втерлося переконання, що батьки
повинні запевнити своїй дитині дах
над головою, одяг та харчування, до
звілля та ще й може піклування про
здоров'я, а моральне, інтелектуальне,
релігійне та національне виховання
належить до школи та інших чинни
ків, як церква, держава, суспільство
і т. п. Деякі батьки, хоч розуміють
справу і хочуть присвятити більше
часу на справу виховання своїх дітей,
не можуть цього зробити з огляду на
працю, яку мусять виконувати.
В одному й другому випадку вплив
батьків на виховання дітей невели
кий, і діти помалу, але постійно від
даляються від своїх батьків та всього,
що рідне. Іншими словами: вони від
чужуються. Вплив вулиці, принагід
них товаришів, чужої лектури, кіна,
телевізії, шкільних програм та бага
тьох інших чинників, є такий великий,
що сили дітей заслабкі, щоб вони
могли їм опертися. А в слід за тим іде
забуття рідної мови, думання по-чу
жому, а часто й моральне заломання.
Деяким батькам тоді відкриваються
очі, і вони питають себе: як же це
могло статися?
Тому на кожному кроці треба пе
рестерігати наших батьків, головно
молодших, які не мали змоги тими
справами цікавитися раніше. Треба
їм вказувати на небезпеку, яка загро
жує їхнім дітям, а тим самим і нашим
національним інтересам.
Справа виховання молодого поко
ління в наших умовинах, — це спра
ва дуже важлива і дуже тяжка. Од
на чи кілька статтей у часописі її роз
в'язати не зможуть. Але вони ста
раються подати пораду, як ту небез
пеку поконати чи оминути.
Залишаючи рідні пороги, ми ніко
ли не думали, що нам прийдеться зво
дити бій з різними непередбаченими
труднощами за душі наших дітей.
Але ми цей бій зводити мусимо і му
симо його виграти. Ми не можемо й
не сміємо дозволити на те, щоб наші
діти стали чужими для своїх батьків,
чужими для нашої справи.
Наші діти не розуміють небезпеки,
яка їм загрожує. їм здається, що во
но так має бути. Але на це Господь
дав їм розумних батьків, які повинні
небезпеку бачити і вміти тій небезпе
ці протиставитись.
Серед різних виховних чинників,
які допомагають батькам у вихованні
їх дітей, важливу ролю відіграє від
повідна книжка та дитяча газетка.
Коли говоримо про книжку чи газет
ку, то, ясна річ, маємо на увазі рідну
книжку та нашу газетку.
Рідна книжка може витиснути з
рук наших дітей безвартісні, а то й
просто шкідливі для морального ви
ховання дитини прерізні камікси та
іншу літературу. Тільки рідна книж
ка в стані внести в душі наших ді
тей свіжий подих наших піль, лісів,
степів, гір та запашних полонин.
Тільки вона може розгорнути перед
очима молодого читача красу нашої
благословенної землиці та її багатст
ва, а також з усіх сторін показати на
ші села, наші міста, містечка та їх
ніх мешканців. Рідна книжка може
найкраще змалювати світлі чини
батьків та дідів наших, показати в
повному блиску численних героїв на
шого краю, ревних та тихих будівни
чих нашої культури, великих провід
ників нашого церковного та націо
нального життя. Ніхто інший, тільки
рідна книжка може вказати нашим
дітям високі ідеали, які освітлювати
муть їм важку, вибоїсту дорогу їхньо
го життя.
Тому кожний розумний батько і
кожна добра мати, які хотіли б діж
дати правдивої потіхи зі своїх дітей,