УКРАЇНСЬКА КВІТКА НА АМЕРИКАНСЬКІЙ
ЗЕМЛІ
Написав О. Гайський
Моторизований мандрівник, що
мчиться автострадою вздовж „Горо
дів Культури" в Клівленді, до 24-го
вересня 1961 року надаремно шу
кав би очима спеціяльної признаки
,,Українського Городу". Постаті Шев
ченка й Володимира Великого, доло
та геніяльного Архипенка, розташо
вані у глибині панорами, губляться
в тіні велетенських дерев; плякети
Хмельницького і Грушевського вже
всилу своєї форми - структури не мо
жуть правити за таку признаку. В
таких умовах ролю спеціяльної при
знаки нашого „Городу Культури" до
певної міри виконувала висунена
найближче до автостради похила по
стать Архипенкового Франка — але
проти такої ролі виступає нецент-
ральне положення зверненої боком
до автостради статуї великого Каме
няра. Так чи сяк — середина просто
рої площі, на якій повинен би пиша
тися якийсь праобраз - символ Укра
їни, дотепер світила пусткою.
Від 1961-го року ця прогалина за
повнена. Якраз в цьому центрально
му місці, на високому підвищенні
виросла висока, струнка постать оду-
ховленої молодої жінки, що —• з по
глядом, спрямованим в напрямку
Рідної Землі, одною рукою, піддержу
ючи на грудях кінці 'закинутої дов
кола талії шалі, із квіткою в другій
— тихо, але впевнено крокує в май
бутнє.
Для мандрівника - українця, що
б'ється у здогадах, чи це українська
„Атена - опікунка" — чи українська
„Статуя Свободи", вияснення дають
написи в двох мовах довкола посту-
менту: це поетка Леся Українка. Па
м'ятник стараннями й коштом Союзу
Українок Америки виконав мистець
Михайло Черешньовський. Тут же ви
писане гасло:
„Вільні співи гучні, голосні
В ріднім краю я чути бажаю"... —
суґерує висновок, що тепер про такі
пісні в Україні й говорити не доводить
ся (чи задля скріплення такого вис
новку не варто було б додати ще один
рядок: „чую скрізь голосіння сум
ні"...?).
** *
Після оглядин пам'ятника чужи
нецькому мандрівникові лишається
невиясненою тільки одна ломиголов-
ка: що воно за квітка в руці поетки
(альпійський „едельвайс") і що во
на, ця квітка, означає?..
А в цій квітці — ціла символіка
пам'ятника. Це не чужа квітка. Ге-
ніяльна Леся пересаджувала багато
чужих квіток на рідний ґрунт, проте
цю незвичайну квітку вона знайшла
в рідному Криму, на горі Ай-Петрі.
Цей український едельвайс „квітка-
ломикамінь", символізує долю поеткз,
що крізь каміння ворожої цензури,
байдужости власних земляків, всу
переч затяжній недузі, пробиває собі
і своєму народові шлях до життя і
сонця волі.
** *
І тут, за одним віддихом — вияс
нення для всіх тих учасників відсло
нення пам'ятника Лесі Українці в
Клівленді, які побоювались, що сво
їми розмірами 1 положенням він від
суне постаті Шевченка, Володимира
Великого і Франка в цьому ж Городі
Української Культури. Не заторкую-
чи вже питання, чому дотеперішні по
статі не більші й чому ні одної з них