чив в турських, грецьких 1 всяких
бусурманських землях. Другі діти
славянеькі, вони всі жебрають мило-
стинки у царя московського, в них
нема ні душі своєї, ні серця — все
в лапах царя.
„Україно, моя ненько! Москаль ще
не запоганив міцних дітей твоїх —
козацький люд й до сего часу по
рядніший зо всього славянського лю
ду; не забувай того, ненько моя, і
научай тако діточок своїх".
Дармащо маємо багато згадок про
Гончаренка в українській та російсь
кій пресі — журналах та інших ви
даннях, його життєпис і характерис
тика ще дуже неповні й неясні. Ба
гато матеріялів про нього ще не ви
користано, а мабуть ще більше неві
домих. Його вдача, умови життя та
оточення, що серед нього він жив і
працював, також не полегшують до
слідів. М. Драгоманов казав, що „в
нього зайці в голові, при добрих за
мірах. Та й українство його щось та
ке... чого ніяк до наших реальних
справ не притулити". М. Павлик вва
жав, що його писання варті того, щоб
їх друкувати й передруковувати. Аме
риканський історик Бенкрофт, хоч і
вважає, що він був трохи загонис
тий, але визнає, що правдиво викри
вав надужиття нової влади й приват
них компаній на Алясці. Ілько Бор-
щак шанує його як борця за мир і
поступ, що на старість поволі ставав
маньяком і недовірливим. С. Сватіков
бачить його заслугу, як першого ре
дактора російського друкованого ор
гану в Америці та як непримиримого
борця проти царату. Українське гро
мадянство в Америці шанує його, як
першого іміґранта, що признається
до українства, що перший друкував
Шевченкове слово на цьому конти
ненті та помагав Америці в той час,
як вона заокруглила свої посілості,
діставши собі Аляску. За Другої Сві
тової Війни, заходами Комітету для
збирання державної позики між аме
риканськими українцями, під голову
ванням Степана Яреми, названо іме
нем А. Гончаренка один державний
вантажний корабель (.Либерті Шіп' ) .
А найліпша пошана для цього, як
воно не було б, але незвичайного у-
країнця, був би, одначе, повний його
життєпис та відшукання й упорядку
вання забутої десь у каліфорнійських
горах могили — його та його вірної
дружини.
AGAPIUS H0NCHARENK0
UKRA/NA, HAYWARD,
CALIFORNIA, U. S. А.
Візитна картка Агапія Гончаренка