у стейтовому комітеті Республікансь
кої партії стейту Ню Йорк. Після нас
на третьому місці мав свідчити Ал-
берт Герман, директор Дорадчого Ко
мітету Національностей при Крайо
вому Комітеті партії.
Представник УКК має голос
Свідчення перед підкомісією закор
донних справ почались того ж самого
дня, в середу 15-го серпня після по
лудня. Першим свідчив п. Чарлз Роз-
марек, що виступав там в імені По
льського З'єдноченя. Його свідчення
були типові для поляків: напущені,
зарозумілі. Як чергового, покликано
до голосу представника делегації УК-
Комітету, адв. Михайла Пізнака. На
перед, мушу згадати, що виступ на
шого „Майка" зробив якнайкраще
враження, зокрема ще в тій атмосфе
рі, яку викликав виступ попередньо
го свідка, п. Розмарека. Красномов
но, але спокійно і речево, наш пред
ставник рекомендував відкинути пог
ляд про остаточність поневолення, як
це суґерував свого часу амбасадор
Кеннан, доказував про рисковність і
виразну шкідливість політики спів
існування за большезицькою рецеп-
тою, доказуючи рівночасно єдинопра-
вильність активної визвольної полі
тики, максимальної моральної, полі
тичної та „іншої" допомоги визволь
ним рухам українського та інших
поневолених Москвою народів. Зокре
ма, Пізнак рекомендував домагатись
скасування залізної заслони, переве
дення вільних виборів у зайнятих
Москвою країнах та вживати всіх по
дібних засобів і заходів для припи
нення імперіялізму і КОЛОНІАЛІЗМУ
червоної Москви. У своїх висновках
і арґументах адв. Пізнак згадував про
невпинне продовжування української
визвольної боротьби, покликаючись
при цьому на недавню масакру укра
їнських жінок большевицькими тан
ками в концентраційному таборі в
Кінґірі та на два останні листи укра
їнських політичних в'язнів з мордов
ських спеціяльних таборів.
Свідчення адв. Пізнака підкомісія
та її голова прийняли дуже прихиль
но і з помітним зрозумінням. Інше
діло, що вони з тими свідченнями в
існуючих обставинах могли зробити.
На всякий випадок, чисельні члени
тієї комісії, якою керував теж і випро
буваний приятель українських зма
гань сенатор Александер Смит з Ню
Джерзі, були відповідно і, можна
твердити, переконливо поінформовані
про наше становище відносно амери
канської закордонної політики.
Голос української правди
поширюється
Очевидно, що ми не обмежились до
самого виступу перед підкомісією.
Використовуючи її як форум, ми
рівночасно поробили відповідні захо
ди, щоб наше становище довести до
відома і широкої публіки. Отже, ми
в першу чергу вибили відповідну кі
лькість копій тексту свідчень адв.
Пізнака, до чого я ще приготовив
відповідне пресове звідомлення.
У звідомленні сказано, що великі
маси американців українського та ін
шого східньо-европейського
поход
ження, як і весь американський загал,
явно підтримували видвигнену в 1952-
му році республіканську концепцію
визвольної політики, яку — на жаль
— з часом заступила шкідлива для
Америки і вільного світу політика
співіснування. В повідомленні зверне
но увагу теж і на загрозу практико
ваної тепер політики непередрішенст-
BcLf
Я К а ,
ослаблює визвольні рухи по
неволених народів і рівночасно дає
большевикам аргумент, мовляв, Аме
риці і Заходові цілком не залежить
на поневолених народах. Тому то го
ворилось в повідомленні, що тепері
шню політику співіснування та непе-
редрішення повинна заступити актив
на і динамічна політика визволення,
а Республіканська партія повинна пі
ти до виборів під гаслом: „Мир через
національне визволення".
Ці повідомлення, разом з текстом
виступу адв. Пізнака, ми давали ко
жному зустрічному кореспондентові,
примістивши цю нашу „літературу"
ще й на столах, де лежали всілякі
конвенційні інформації.
На другий день ми були мило зди
вовані, що повідомлення про виступ
нашого представника в підкомісії за
кордонних справ та головніші наші