Олександер ГЛІБКО
ЧАСТІШЕ ВСТАВАЙТЕ З-ЗА
КОМП'ЮТЕРА
Людська цивілізація за своє існування з покоління в покоління
витрачала ресурси плянети, знищувала природу, поставивши Зем
лю на межу екологічного вмирання. Та не менш безглузда людина і
щодо самої себе, щодо свого здоров'я і психіки.
Протягом тисячоліть склався певний стереопит засвоєння друкова
них символів, виникла система оволодіння читанням, були випрацьова-
ні способи, котрі сприяють швидкому виникненню асоціятивних зв'яз
ків при сприйманні друкованого слова.
Та ось настало XX сторіччя... На зміну книжкам і перові в людську
цивілізацію увірвалися телевізори, відеомагнітофони, почалася ера
комп'ютерів.
Сьогодні вже в будь-якій країні рідко можна побачити молоду люди
ну з серйозною книжкою в руках, у кращому випадку це буде модний
журнал або детектив. Виникає враження, що електронічні засоби ма
сової інформації перемогли друковане слово, залишивши ті структури
мозку, котрі зчитували слово зі сторінок книжок. З'явилося нове по
коління людей, якому властивий особливий менталітет, інший, аніж
мислення попередніх поколінь, котрі не знали телевізії і комп'ютерів.
А це означає відхід від традиційних видів образотворчого мистецтва,
клясичної прози, поезії.
Й ось - сторіччя XXI, нове тисячоріччя, епоха комп'ютеризації. Дослі
дження, які проводять спеціялісти зі соціяльної психології, засвідчують,
що школярі, у навчанні яких активно використовувалися комп'ютерні тех
нології, значно відстають у здатності до словесної творчости і усних обра
хунків від своїх „менш розвинутих в сенсі комп'ютеризації" ровесників.
Значна частина теперішніх старшоклясників має проблеми під час
елементарного застосування таблиці множення.
Комп'ютер формує жорсткість мислення, змінює характер мотива
ції багатьох реальних вчинків, підмінює емоційне сприймання світу ра
ціональним, чисто логічним підходом до дійсности. Мова йде про зна
чно важливіші речі, ніж давня суперечка про переваги І недоліки „фі
зиків" та „ліриків".
Людський мозок здатний переробляти інформацію, котра надходить
до нього, в обсязі 16 біт за хвилину.