* * *
Атеїстична конференція була організована так, що вчителі
математично-природничих наук мали відбути її в Чорткові, бо в
Тернополі для всіх учителів не було великого приміщення. Поїхав я
туди разом з іншими учителями тих предметів. Ми, українці з
Тернополя, всі зналися і трималися разом.
У Чорткові такий же самий настрій від большевицької окупації,
без жадної радости. Повно військових і урядовців нової влади.
Головною вулицею проїздив трактор на залізних „гусеницях",
неначе повз з великим галасом по камінному бруку, а з рури
тріскотів дим з вогнем. Люди ставали і дивилися на те видовище, на
нову техніку.
Заїхали ми до новозбудованого будинку української гімназії
„Рідна Школа" з гарними приміщеннями. Там ми замешкали і
відбували свої наради, лекції.
Наступного дня на конференції у великій залі відчитав я свій
виклад і відідхнув з полегшею, що позбувся того неприємного
обов'язку — кривити душею проти своїх переконань. Були також
доповідачі від представників нової влади, спеціялістів науки
атеїзму. Вони говорили справно, гладко, бо це для них не була
першина. Але те, що вони говорили, слухали ми з неохотою і воно
проходило поза нашу увагу неначе краплі води по плащі-дощовику,
не залишаючи по собі жадного сліду.
Ввечорі після конференції зібралися ми, невелика група
товаришів, добрих знайомих, до яких мали довір'я, з якими були
цілком одверті, щирі. Говорили про свої враження з вислуханих
викладів, одноголосно погодившись, що то все злослива, безглузда
пропаганда. Це відносилося також і до мого викладу, чого я не
заперечував, а, навпаки, признав їм рацію. Так я, відчитавши свій
виклад, потім у вужчому гурті приятелів заперечив всі свої
твердження.
Мій товариш Кордуба з Тернополя, учитель природничих
наук, симпатична людина і добрий фахівець, який також, як і я,
змушений був говорити про навчання в науці природи, признався
нам, як тяжко і прикро було приготовлятися до того свого завдання
і відтак говорити проти своїх переконань.
Він розповів нам, що в одному місці його доповіді було
сказано, що совєтські науковці дослідили хемічний склад яйця і
тепер можуть штучною синтезою створити субстанцію яйця без
допомоги „надприродних Божих" сил. Ми зразу ж поставили йому
запитання:
— А якщо таке штучне яйце підкласти під квочку, вилупиться з
нього курчатко?