18-го червня 1938 року в Джерзі Ситі, Н. Дж., зібралися проводи
перших шістьох дружин, накреслили плян праці, виготовили
програму змагань і вже 14-го серпня 1938 року відбулася перша
зустріч дружин Вилкс-Беррі і МекАду. Впродовж наступних років
кількість дружин помітно зросла так, що в 1940 році Ліґа згуртувала
28 дружин. Крім бейзболу відбувалися змагання і в софтболі, а
зимою 22 дружини змагалися в кошиківці, а 23 в круглях.
Заінтересування молоді поширюються й на летунство. У червні
1935 року відбулося „Перше українське летунське свято" в Белведір
парку на Лонґ Айленді. З Гемтремку, Миш., виходить ідея будови
українських літаків.
Вибух війни
Вибух Другої світової війни спиняє на деякий час працю
клюбів. По війні бейзболова ліґа вже не відновила своєї діяльности.
Зате великий спортовий ентузіязм внесла молодь нової іміграції,
яка на свої нові місця поселення защіпила все те спортове надбання,
яким жила раніше. В короткому часі в початках 1950-их років
постало кілька десятків клюбів, скупчених переважно довкруги
більших українських осередків: , ,УСК" Ню Йорк, „Тризуб"
Філядельфія, „Січ" Елизабет, „УВК" Нюарк, „Беркут" Перт
Амбой, „Стріла" Трентон, „Чорногора" і „Довбуш" Ню Гейвен,
клюби в Ансонії, Гартфорді, Віллімантику, Карпатський Лещетар-
ський Клюб в Ню Йорку з кількома філіями в терені, „Плай"
Сиракюзи, УАСТ Рочестер і інші — на сході ЗСА, а на середньому
заході: „Леви" Чикаґо, „Черник" Дітройт, „Орлик" і „Львів" в
Клівленді, „Сокіл" і інші. З часом по менших осередках запал до
праці меншає так, що в 1980-их роках діє вже тільки 15 клюбів (не
вчислюючи організацій молоді).
Вдоволяючись хвилевими успіхами, успіхами на нинішній
день, клюбові проводи призабули, що без виховання молодого
нарибку, що прийшов би на зміну старшому поколінню, клюб не
може існувати; задержались клюби, які свою працю спрямували на
виховання молодого покоління грачів, дбали про свої відділи
доросту чи юнацтва.
Копаний м'яч, відбиванка, настільний теніс — найбільше
займали увагу нових поселенців; відбувалися різні міжклюбові
змагання, турніри з участю білоруських, литовських і інших
дружин. Непересічний рівень українських спортовців виявляється у
їхніх перемогах в американських ліґах. У копаному м'ячі „Тризуб"
— Філядельфія — 4 рази, „УСК" Ню Йорк — один раз, у 1960-их
роках кількакратно здобули чемпіонат ЗСА. Не можна поминути й
індивідуальні успіхи українських спортовців в загальноамери-