Михайло ПАЛАМАР
ГРЕКО-РИМСЬКА Й УКРАЇНСЬКА
ЛІТЕРАТУРА
Мистецька пам'ятка Риму „Tabula Піаса" з І століття по
Христі зі згадкою про здобуття Іліону (грецька назва міста Трої)
зображує також виїзд Енея, одного з троянських героїв, на Захід,
що використав римський поет Верґілій (Publius Vergilius Маго) у
своїй поемі „Енеїда" (Aeneis). Верґілій — найбільший поет золотої
доби римської літератури, яка тривала від 81-го року перед
Христом до 14 року про Христі, тобто до смерти імператора
Октавіяна Авґуста.
Твір Верґілія „Енеїда" в 12-ти книгах — це епічна поема про
троянського героя Енея — „прабатька" Риму та основника
юліянського роду, який у часах другої половини золотої доби
римської літератури мав очолювати Октавіян Авґуст — володар
Римської імперії. Мати Енея — Венера була богинею, так що
бажанням Октавіяна було, щоб Верґілій пов'язав історію Риму з
богами та славним містом Троєю — головною митною коморою
торгівлі в сусідстві центрів культури й цивілізації старого світу,
тобто Азії, Европи та Африки.
Місто Троя, яке оспівав грецький поет Гомер в епічних поемах
„Іліяда" й „Одіссея", було зруйноване в XIII столітті перед Хрис
том. З того часу Верґілій започаткував опис Енея — основника юлія
нського роду, тобто від назви міста Трої — Іліону (а прізвище
„Iulius" синові Енея надав римський бог Юпітер) та пов'язав його з
героєм Трої — Енеєм і богами дохристиянських часів. Між іншим,
Юпітер (найбільший бог римлян та опікун Римської імперії) обіцяв
богині Венері, що її син Еней стане основником славного юліянсько
го роду, який керуватиме життям римлян прогягом століть, аж до
часів імператора Октавіяна включно.
Щоб закінчити „Енеїду", Верґілій виїздив до Греції, головно
Атен, бо, хоч він був найбільшим поетом золотої доби римської
літератури (коли вже існувала розвинена латинська мова т.зв.
„lingua urbana", тобто мова освічених верств), доводилось йому
користати з гелленських високомистецьких літературних надбань.