Літературознавці (Василь Сімович, Леонід Білецький та інші)
думають, що історію про вбивство синів Гонтою взяв Шевченко з
повісти польського письменника М. Чайковського „Вернигора", в
якій є чимало фантазій і перебільшень.
Шевченкові також імпонувала постать козацького отамана
Тараса Бульби з одноіменної повісти Миколи Гоголя, де Тарас
Бульба убиває сина за перехід на польську сторону. В Шевченкових
очах був це високопатріотичний вчинок і таким уважав він теж
поступок Ґонти, що зробив це „ради присяги", для ідеї, „щоб не
було зради".
Зрештою, мотив синовбивства в історії не новий. У Біблії
Старого Завіту читаємо, що цар Саул прирік на смерть свого сина
Йонатана за переступ військового приказу (І Самуїл, 14, 42-44);
історія стародавнього Риму оповідає про римського консула, що
під час війни засудив на смерть свого сина за те тільки, що той у
бойовому запалі напав самовільно на ворога, порушивши військову
дисципліну.
Шевченко, як гуманіст, змальовує також людяний бік цієї
справи, коли Гонта, зрушений сумлінням і батьківським почуттям
любови, серед ночі ховає своїх синів. З його грудей виривається
розпучливий крик: „Я дітей зарізав!... Горе мені, горе! Де я
прихилюся?" — Він синам хату серед степу глибоку будує... Тяжко-
важко плаче: „Сини мої, сини мої! На ту Україну подивіться! Ви за
неї — й я за неї гину ... Спочивайте, діти, Та благайте, просіть Бога,
Нехай на сім світі Мене за вас покарає, За гріх сей великий! Просіть,
сини! Я прощаю, що ви католики... Утер очі"...
У Шевченковій душі змагається патріот і гуманіст, і перший ще
раз бере верх у його поемі , ,Н. В. Гоголю". Тут Шевченко,
пригадуючи Гоголеві його Тараса Бульбу, ставить вчинок Ґонти як
доказ і приклад патріотизму української провідної верстви в
минулому. Духа тієї верстви протиставляє він сучасним українсь
ким провідникам, що не тільки не погублять сина за зраду
батьківщини, але кожний з них „викохає та й продасть в різниці
москалеві". В поемі „Холодний Яр" Шевченко з презирством
ставиться до таких „патріотів", мовляв, „овеча натура!" Дурний
шию підставляє Й сам не знає за що, Та ще й Ґонту зневажає
Ледаче ледащо!"
Тип Ґонти ставить Шевченко як зразок нового визволителя
України в містерії „Великий льох". Такий борець за правду й волю
України не дасть себе підкупити золотом, не злакомиться на царські
чини й не злякається мук цілого світу.
Вчинок синовбивства Ґонти є теж прикладом, до яких
жахливих наслідків доводить релігійний фанатизм. Ця релігійна