ніколи не довірю ні грошей, ані май
на".
Таких людей з кришталево-чиетим
характером мав у своїм проводі наш
Український Народний Союз. Про це
говорять не лише свої, але й чужі,
які ставлять нашу організацію за
приклад, як одну із найкраще загос-
подарених організацій на терені З'єд
наних Стейтів Америки і Канади.
УНСоюз ще не дійшов до своїх вер
шин. Створений на міцних і реальних
засадах, моральних і матеріяльних,
він постійно, крок за кроком прямує
до наміченої цілі. Нині УНС прямує
до збільшення активного членства
до 100.000 та до збільшення свого
майна до 50 мільйонів. УНСоюз має
за собою світлу історію, завжди слу
жив ідеї вільного народу, в боротьбі
за волю і державність української на
ції.
Коли на 50-літнім ювілею УНСоюзу
могутній хор відспівав пісню (слова
С. Мусійчука, музика М. Гайворонсь-
кого) „Наш Український Народний
Союз", то мені так, як і тому першому
іміґрантові, „сльози пекучі очі і ли
ця зросили мені". Так, це була хви
лина радости і, не у гріх кажучи,
гордости за цей Союз, що стільки бур
пережив, але ніколи не відступив від
своїх завдань: служити своїй грома
ді за океаном і сприяти визволенню
України, маючи на увазі заповіт
Шевченка: „Борітеся, поборете — вам
Бог помагає".
УНСоюз, разом зі своїм органом
„Свободою", у минулому мов ті си
роти обідрані мандрував з Джерзі Си
ті, Н. Дж„ до Шамокіну, Па., до Монт
Кармел, Па., Олифанту, Скрентону,
Ню Йорку, аж остаточно на постійне
прибув до Джерзі Ситі, Н. Дж. — міс
та свого заснування.
Така мандрівка тривала аж до 1904
року, коли старий секретар от. М.
Стефанович, передаючи уряд новооб
раному секретареві Семенові Ядловсь-
кому, сказав такі пропам'ятні слова:
„Тут передаю тобі печатку і сироти.
Вважай і все пам'ятай за Союз і йо
го сироти". У склепі на Суссекс вул.
в Джерзі Ситі була ця перша канце
лярія, а на пошті скринька число
76; у дерев'яній скрині були членські
документи і касові книги з майном
17,993.34, в банках.
В 1907 році правно зареєстровано
УНСоюз у етейті Ню Джерзі, і з того
часу Союз починає свою діяльність
як активна легальна організація,
гуртує не тільки сиріт - малолітніх
дітей, а й тих, більших сиріт, „що
край свій лишали в розпуці і йшли
в далекі, незнані краї". З тих іміґ-
рантів, понижених, позбавлених на
віть свого національного імени, УН
Союз і „Свобода" створили союз но
вих свідомих громадян, помогли в ор
ганізуванні своїх рідних церков,
шкіл, народних домів, горожанських
клюбів. Ці іміґранти включилися в
юнійні товариства, закладали свої
фінансові і торговельні кооперативи.
„Свобода" своїм словом і наукою за
охочувала громадян до закладання
приватних підприємств, а Союз фі
нансово допомагав набувати реально
сті, давав правні поради.
УНСоюз і „Свобода" створили з то
го іміґранта свідомого громадянина,
рівного між рівними, вільного між
вільними. УНСоюз ніколи не забував
про Україну та її справу, „Свобода"
містила на своїх сторінках заклики
для допомоги нашим братам та ін
ституціям у ріднім Краю, збираючи
великі суми, даючи також правну обо
рону через своїх представників у Ва
шингтоні.
По першій світовій війні наші орга
нізації щиро привітали вигнанців з
рідного краю, між ними і славних Ук
раїнських Січових Стрільців, свідомих
громадян, які включились в ряди
УНСоюзу.
Друга світова війна скінчилася та
кож катастрофічно для наших людей.
Сотні тисяч громадян, старших і ді
тей, були змушені втікати від комуні
стичних узурпаторів за межі рідного
краю. Знову УНСоюз прийшов з до
помогою, в тому й моральною, оборо
няючи наших людей, і матеріяльно
— з відповідними фінансовими засо-
F