Яй, а згодом залізничні сітки. Пере
січна платня робітника з родиною
становила 651.00 дол. річно. В тек
стильних фабриках робітник зароб
ляв 14 центів на годину, тобто 7.70
дол. тижнево за 55 годин праці. Піттс-
бурзькі сталеварні затруднювали ро
бітництво по 12 годин денно, сім днів
на тиждень, за мізерні центи за годи
ну праці. За статистикою з 1900 ро
ку, 1,750.178 дітей у віці від 10-15 ро
ків працювали від 5:30 рано до 5:30
ввечорі, і то їх приймали на працю
так, немов робили тим дітям ласку.
По смерті президента ЗСА Вілліяма
МекКінлея прийшов до влади Теодор
Рузвельт. Хоча походив з аристокра
тії, він по двох місяцях урядування
виповів Дж. П. Морґанові і спілці
Нордерн Секюріти Ко. боротьбу, бо
вони діяли незгідно з правами віль
ного народу. Рузвельт виграв бороть
бу, а громадянство, від найвищих до
найнижчих верств народу, зрозуміло,
що закон € за ними і робітники ма
ють право на кращі умовини праці
й існування. Ця перемога дала під
валини до світлого розвитку амери
канського промислу і вільного жит
тя.
Ці факти наводжу тому, щоб пока
зати, серед яких непривітливих обста
вин в 1893 році постала „Свобода",
а в 1894 році, себто 75 літ тому, ви
ринула думка зорганізувати Україн
ський Народний Союз, що в наш час
гуртує біля 88 тисяч членів з майном
біля 35 мільйонів долярів.
Серед тяжких обставин ці перші пі
онери творили свої парохії, будува
ли церкви, школи, народні доми та
горожанські клюби.
Український Народний Союз і йо
го орган „Свобода" були немов укра
їнським парляментом. Разом твори
ли українські громадські установи,
давали напрям політиці; створили
Український Конгресовий Комітет, а
також дуже важливу гуманітарну ор
ганізацію, визнану Урядом ЗСА й
іншими державами, Злучений Укра
їнський Американський Допомоговий
Комітет.
го щоденник „Свобода" виховували
ідейних борців за горожанські пра
ва в цій новій батьківщині, за право
користуватись своєю працею через
організування робітничих юній-проф-
епілок, створення торговельних спі
лок, фінансових установ, а далі ці
лого ряду організацій виховних, на
укових, включно із спортовими.
УНСоюз своїм коштом видав тися
чі книжок українською і англійською
мовами, між іншими, малу „Історію
України" Михайла Грушевського в
англомовному перекладі і перший том
англомовної „Енциклопедії Україно
знавства" коштом понад 120,000 дол.;
другий том цієї Енциклопедії вже
зредагований і зладжений до друку.
УНСоюз коштом понад одного
мільйона долярів закупив прекрасну
посілість в Кергонксоні, Н. И., „Сою-
зівку" — для своїх членів, таборуван
ня дітей, курсів Українознавства. На
цій оселі встановлені пам'ятники Та
расові Шевченкові роботи Олександ
ра Архипенка та Івану Мазепі — пра
ці Сергія Литвиненка.
УНСоюз дав почин і передав по
жертви на пам'ятник Тарасові Шев
ченкові у Вашингтоні, проекту Л. Мо-
лодожанина.
Про працю УНСоюзу і „Свободи"
можна писати цілі томи.
Хто ж створив цей Союз, що вло-
жив стільки ідей, праці та ініціятиви
за тих 75 літ? їх ім'я — легіон. Це
ті українські піонери організували
нас, і ці, що продовжують цю працю;
це ті делегати 26 конвенцій, головні
і відділові урядовці, що муравлиною
працею продовжують розпочате діло.
На допитуваннях Дж. П. Морґана
перед сенатською Комісією у Ва
шингтоні в 1912 році, репрезентант
Уряду адвокат Унтермаєр поставив
Морґанові запитання: що є основою
фінансового господарювання світу —
гроші чи майно? Морґан відповів:
„Першість має характер людини у
проводі. Характеру не можна купити
за гроші. Людині, котрій я не вірю,
Jf6