шли чверть мільйона долярів. Сотки
тисяч долярів виплачено в посмерт
них забезпеченнях. І все це зроблено
без найменших познак фінансового
скандалу в будь-якій із ділянок Со-
юзової діяльности, що треба визначи
ти більш як великим досягненням в
тій добі безвідповідальноети підпри
ємств, сумнівної спекуляції і навіть
прямого зловживання.
З фінансового і керівничого погля
ду урядовці і члени Союзу виявили
себе рішучими, здібними, компетент
ними і повністю гідними довір'я Ді
ячами. Діяльноетеві рекорди підтвер
дили в дальшому факт, що виховні,
релігійні, культурні і патріотичні зав
дання розгорнено і здійснювано з ви
датним успіхом на широкому націо
нальному рівні. Читальні, бібліотеки,
хори, спортові клюби і драматичні
гуртки існували й діяли в Чикаґо,
Ню Иорку, Питсбурґу, Скрентоні, О-
лифанті і в інших містах. Схвалено
для видання український буквар і
читанку. Створена 1912 року виховна
просвітна комісія давала почин й за
охочувала до місцевої виховної са-
модіяльности, влаштовуючи доповіді,
публікуючи книжки й журнали й
уділяючи студентам етипендійні по
зички. Вислано грошові дотації на
„Рідну Школу" в краю, для студен
тів і вищі студії молоді у Львові, на
виховні цілі в Карпатській Україні,
для їв. Франка в признанні за його
величезні заслуги для українського
народу, для страйкуючих робітників
українців у Північній Пенсильванії.
Деякі з цих пожертв були скромні
сумою, але ж вони були високоцін-
ною моральною підтримкою.
Започатковано дві важливі полі
тичні акції, проведені на національ
ному рівні, які були виявом свідомос-
ти зросту української сили. В 1908
році українська офіційна делегація,
з головними урядовцями Союзу у
своєму складі, відбула поїздку до Ва
шингтону, щоб передати Апостольсь
кому Делегатові Ватикану петицію в
справі рівного трактування тодішньо
го українського католицького єпие-
of business irresponsibility, question
able speculation, and even outright
fraud.
From a financial and management
point of view, Soyuz executives and
members had firmly established them
selves as able, competent, and com
pletely trustworthy. The record further
underscored that educational, religious,
cultural, and patriotic program were
fostered and promoted on a nation
wide level with considerable success.
Reading rooms, libraries, choirs, sports
clubs, and drama groups were in ex
istence in Chicago, New York, Pitts
burgh, Scranton, Olyphant, and other
cities. A Ukrainian language Primer
and Reader had been approved for pub
lication. An Educational Committee,
set up in 1912, was guiding and en
couraging local educational activities,
scheduling lectures, publishing books,
and magazines, and granting scholar
ship loans to students. Financial con
tributions had been made to "Ridna
Shkola," to students and the youth
academy in Lviv, for education in Car-
patho-Ukraine, to Ivan Franko in rec
ognition of his outstanding service in
behalf of the Ukrainian people, and to
striking Ukrainian workers in Western
Pennsylvania. Some of these awards
were modest in amount but they were
priceless morale builders.
Two significant political steps had
been taken on a national level which
reflected an awareness of growing U-
krainian power. In 1908, an official dele
gation, including UNA Supreme Offic
ers, journeyed to Washington, D. C, to
petition the Vatican Apostolic Delegats
for equal treatment of the Ukrainian
Catholic Church and the full recogni
tion of the Ukrainian Catholic Bishop
then in the United States. The second
occasion was the meeting with Presi
dent William H. Taft in a plea for the
official recognition of Ukrainian and
other Slavic nationalities as separate
entities in the 1910 census reports.
As a result of this confrontation, the
United States Congress, with the ap-