поверхах машини, яка друкує газету
прямо з плоских форм, а не — як
повна ротаційна машина — із валко
вих відливів. Чи не найбільш скомплі-
кованою справою для стороннього
глядача видаватиметься закладання
на машину звоїв паперу, що його тре
ба опісля провести через добрий де
сяток різних „щілин", які означають
різні стадії друку. В машину бо вхо
дить чистий, звинений у валок „кіло
метровий" папір, а з машини виходить
готова, бо надрукована, розтята, зло
жена і навіть порахована газета, при
мірник за примірником.
Експедиція
Машина викидає готову газету, яку
після того накладають на ручні ві
зочки і перевозять до приміщеної в
другій частині того поверху експеди
ції. Це вже домена Володимира Наза-
ревича, Володимира Карого, Олек
сандра Демченка та Дениса Притуля-
ка.
Вислати кожного дня 20,000 при
мірників газети, себто відібрати їх з
машини, поадресувати поодинокі при
мірники, позначивши безліч пошто
вих урядів та поштових зон і, нареш
ті, відправити на пошту — завдання
не легке. Цей експедиційний процес
відбувається приблизно так:
Доставлені на ручних візочках га
зети накладається на автоматичний
адресар, що ним оперують на зміну
Вол. Назаревич і Вол. Карий. Рані
ше газету адресовано на двох малих,
напівавтоматичних і напівручних ад-
Вол. Назаревич, Вол. Карий
і
М. Ку-
сий при автоматичному адресарі
в експедиційному відділі.
Ярослав Петрух при книжковій пресі
ресарях. При цьому кожний примір
ник треба було брати в руку, класти
у відповідне місце на адресарі і рів
ночасно ногою натискати педалю,
урухомлюючи цим апарат для вити
снення адреси. Тепер всю цю функ
цію, включно з позначуванням пош
тових урядів і зон, виконує придба
ний два роки тому автоматичний ад
ресар, спроможний вибивати від 5 до
12 тисяч адрес на годину.
Машина вибиває адреси з відповід
них металевих табличок, які вже є
відповідальністю адміністрації. Але
й з вибитими адресами процес експе
диції ще не закінчується. Ще треба
приготовити для кожної пошти окре
мий пакунок, опісля все відповідни
ми групами розмістити в поштових
мішках, мішки навантажити на авто
мобіль і відвести до недалечкої го
ловної пошти. На пошту відвозить
газету легким вантажним автомобі
лем „Свободи" Вол. Карий.
Між великою машиною і експеди
цією є ще один друкарський відділ
з плоскою машиною для друкування
книжок та журналів із малою авто
матичною машиною для менших ро
біт — ділянка і відповідальність ак
тивного сумівця, Ярослава Петруха.
Друкування „Веселки", „Українсько
го Квартальника" та „Українського
Бюлетеню" УККомітету і всіх книж
кових видань „Свободи" — все це ді
ло його рук і довірених йому машин.
В Адміністрації
З цього відділу іншими сходами ви
ходимо знову на перший поверх, на
якому, навпроти відділених коридо
ром приміщень редакції, знаходиться
чи не найбільш рухливий
і різнома
нітний відділ В-ва — його адміністра-
V