Вивчення міграцій риб провадить
ся різними методами. Серед них най
більш поширеним є позначування ри
би металевою, пластмасовою або гу
мовою міткою. Останнім часом рибу
мітять фарбами. Після вилову риби
і повернення мітки можна з'ясувати,
який шлях пройшла риба, наскільки
вона виросла за цей час і т. д. Тепер
опрацьовано способи мічення риби з
допомогою радіоактивного фосфору і
кальцію.
Велику ролю у вивченні міграцій
риб відіграє авіяційна розвідка. З лі
таків ведуть регулярні спостережен
ня за пересуванням косяків риби у
морі, точно визначають географічні
координати місць її скупчення. Вер
тикальні пересування риби успішно
досліджують з допомогою ехолотів
та інших гідроакустичних приладів,
які дають змогу з великою точністю
визначити положення косяка риби у
воді. Розвиток підводної телевізії до
зволяє спостерігати рибу в косяку, її
Вивчення китів зв'язане з велики
ми труднощами: вони живуть у від
далених і малодоступних місцях. Щоб
зібрати певні відомості про біологію
китів, треба їх намічати. Кожен кит,
виявлений згодом з такою позначкою,
дасть можливість встановити, яку
відстань пропливає тварина і в якому
напрямі.
Думка про мічення китів виникла
ще наприкінці XIX століття, але пер
шу спробу зроблено лише в 1942 ро
ці у водах Ісляндії і Фарерських ост
ровів. Позначка була схожа на вели
ку кнопку з заліза, вкритого сріблом.
з трьома зазублинами на гострому
кінці, настромленому на дерев'яний
держак. Позначка встромлювалась
у поверневий товщевий шар кита і
була помітна здаля. Вистрілювали її
з 17-каліберної рушниці.
поведінку при різних міграціях — го
ризонтальних і вертикальних.
Питання про походження і причи
ни міграцій досі ще мало розроблені
наукою. Якщо цілком зрозумілі пе
ресування риби до місць розмножен
ня, нагулу, зимівлі тощо, то ще за
лишається недостатньо з'ясованим, як
склались шляхи міграцій, як орієнту
ється риба, наприклад, при рухові
в океані, що є поштовхом до початку
міграції. Ясно одне, що важливу ро
лю тут відіграють гідрологічні фак
тори середовища. На шляхи мігра
ції вплинули і особливості геологіч
ного розвитку морських і річкових
басейнів. Вивчення міграції в широ
кому розумінні, тобто не тільки риб,
а й інших тварин, наприклад ссавців,
комах, важливе не тільки з точки зо
ру організації промислу, але й для
боротьби з шкідниками сільського
господарства.
(„Наука і Життя")
За кожну повернену позначку було
оголошено нагороду в один фунт
стерлінгів. Але жадна не повертала
ся.
Згодом виявилося, що підшкірне са
ло кита починає швидко гноїтися, ко
ли туди потрапляє якесь чужорідне
тіло. Кити вміють легко позбавлятися
деяких паразитів, які проникають в
їх тіло через шкіру. Так само вони
позбавлялись і позначок.
Тоді почали намічати китів інакше.
Нова позначка являє собою цилін
дричної форми кулю 25 см довгу і
діяметром 1,5 см. Вона пробиває шкі
ру і шар сала кита і застрягає у м'я
зах. Нова позначка досить велика, і
її можна знайти, розробляючи тушу,
але все ж не така, щоб завдати шко
ди китові. Ці кулі роблять з нержав-
кої сталі.
О. Мережко