мічні кораблі до зір із швидкістю 12.-
000 миль на секунду. І тоді подорож
до 61 Циґні і назад на Землю трива
тиме 250 років, а до зорі Барнарда
і назад 140 років.
Пересічний вік людини становить
75 років. І тому люди на космічному
кораблі будуть родитись і вмирати.
1 щойно нащадки перших космонав
тів долетять до мети.
Такий корабель, кажуть учені, буде
подібний до корабля Ноя. Там будуть
робітні й школи, городи із яриною і
домашні тварини. А атомова енер
гія заступить їм сонячну енергію.
І врешті по довгих роках космічний
корабель долетить до якоїсь плянети,
що кружляє довкола свого сонця. І
якщо ця плянета збудована із таких
самих первнів, як і наша Земля і зна
ходиться у такій віддалі від своєї зо
рі, як Земля від Сонця, то космонав
ти можуть знайти на ній людей, по
дібних до нас.
Як ці істоти приймуть людей із
Землі? Так, як би й ми прийняли їх,
коли б вони прибули до нас із міжзо
ряних просторів. Ми певно зустріли б
їх по-приятельськи, а наші учені ви
найшли б якусь спільну мову, щоб з
ними порозумітись. І так могла б по
чатись комунікація між Землею і
плянетами далеких зірок.
Маємо надію, що у наступному ти
сячолітті буде зорганізована виміна
між людьми й мешканцями міжзоря
них просторів. Гадаємо, що це буде
передусім виміна духових дібр. Ви
найшовши якусь спільну мову, їхні
учені зможуть у формі енциклопедії
передати нашим ученим свої філосо
фічні системи, форми мистецтва, на
укові відкриття. А наші учені взамі-
ну подарують їм здобутки нашої ци
вілізації.
Та на цьому праця людей на Землі
не закінчиться. Люди будуть мріяти
про такі мотори, які допомогли б
нашим космонавтам полетіти до дале
ких зір і вернутись на землю ще за
їхнього життя.
Деякі учені гадають, що це може
бути здійснене на основі теорії Айн-
штайна, яку він проголосив 1905 р.
і яка вчить, що коли зростає швид
кість, то вкорочується час. Згідно з
цією теорією час на космічному ко
раблі, який летить із дуже великою
швидкістю, минає поволіше, ніж на
Землі. І люди, які летітимуть у та
кому кораблі, будуть старітись пово
ліше.
Американська фірма Гандес хоче
перевірити правдивість цієї теорії ек
спериментом. Отож, інженери цієї
фірми сконструювали два атомові го
динники. Ці годинники такі точні, що
протягом 1.000 років не повинно між
ними бути більшої різниці, ніж на
одну секунду. Один із цих годинників
інсталюють у ракеті, яка буде літати
довкола Землі із швидкістю 30.000
миль на годину, а другий залишить
ся на Землі. По кількох тижнях уче
ні порівняють час, зареєстрований на
обох годинниках. І якщо теорія Айн-
штайна правдива, то годинник у ра
кеті повинен спізнитись на якусь ча
стину секунди.
Потвердження цієї теорії може ціл
ковито змінити думки учених щодо
міжзоряних подорожей.
Обчислюють, що космонавти, які
будуть летіти у космічному кораблі
зі швидкістю 167.700 миль на секун
ду, постаріються на двадцять років
за той час, коли люди на Землі поста
ріються на 46 років.
У ракеті, що летітиме із швидкістю
186,000 миль на секунду, біг часу
„сповільниться" в 20 разів супроти
земного.
А якщо людям удасться зробити
ракету, яка понесе їх із швидкістю
186.200 миль на секунду, то у такій
ракеті годинники відміряють 28 ро
ків за той час, коли на Землі відмі
ряють вони 2.000 років.
І тоді проблема міжзоряних подо
рожей буде розв'язана. Люди, які ви
летять у таку подорож із Землі і вер
нуться через 1.000 років, постаріються
тільки на 14 років.
А космонавти будуть літати не тіль
ки до близьких зір. Вони виберуться
також і до зірок Тав Цеті й Епсільон
Ерідані, які віддалені від нас на 12
світлових років і, правдоподібно, ма
ють свої плянети із розумними іс
тотами.
Розуміється, що за той час на Зем
лі зайдуть великі зміни. Повимира-