Парляменту Манітоби. Сльози, що
блищали в очах або текли по облич
чях тисяч осіб, коли оркестра, хори і
понад 50 000-на маса народу співали
зворушливі слова й мелодію Шевчен-
кового „Заповіту" після врочистого
відкриття пам' ятника, ці сльози, ма
буть, єдині могли виявити невимовну
ґ аму почувань, що їх відчували учас
ники тієї незабутньої хвилини. Здава
лося, що навіть лагідно-суворе, вику
те долотом різьбаря в бронзі лице По
ета, прояснилось ласкавою усмішкою,
бо ж не одна — як він собі цього ба
жав, а тисячі сліз „з очей карих" по
текли, вимовляючи з побожністю сло
ва його безсмертного Заповіту: „І ме
не в сім'ї великій, в сім'ї вольній, но
вій, не забудьте пом'янути незлим,
тихим словом . . . "
Врочистості відкриття пам' ятника в
неділю 9 липня попередили Бого-
служби в усіх українських церквах,
при чому в українському катедраль-
ному храмі відправив Службу Вожу
в наміренні українського народу Кир
Максим Германюк, митрополит Укра
їнської Католицької Церкви в Кана
ді, а в українському православному
центральному храмі відправив Бого-
службу Високопреосвященний Іла-
ріон Огієнко, митрополит Української
Греко-Православної Церкви в Кана
ді. О год. 1.15 по пол. на площі Сейнт
Поле Коледж почали формуватись
автокада і похід на площу Леґ ісляту-
ри біля величавого будинку Манітоб-
ського парляменту, де очікував на
відкриття закритий українським і ка-
надійським
прапорами
пам' ятник
Кобзаря України, Тараса Шевченка.
Насамперед вирушила автокада. У
першому авті, закритому канадій-
ським прапором та з українським пра
порцем на невеличкій щоглі, їхав
прем'єр Канади Джан Діфенбейкер з
дружиною. За ним — довга колона
авт з прем'єром Манітобської провін
ції, представником Корони, доміні-
яльними і провінційними міністрами
і законодатцями, владиками Церков і
іншими достойниками та гістьми. А
за автами оформився похід. Попере
ду ліс прапорів. Оркестри, включно з
барвистою
оркестрою
шотляндців,
довгі колони молодечих організацій
та сила-силенна народу. Понад 10.000
осіб ЕЗЯЛО участь у поході, що їхав та
маршував по замаєній українськими
прапорами вулиці Портедж. Понад
200 таких прапорів придбав Комітет
Українців Канади і їх виставило міс
то, управу якого очолює посадник ук
раїнського роду. Авто за автом заїз
дили до забудувань парляменту, на
великій площі якого з одного боку
стоїть пам' ятник англійській володар
ці країв і морів королеві Вікторії, а з
другого боку тількищо здвигнено па
м'ятник українському володареві ду
ха і волі Тарасові Шевченкові. Дер
жавні й церковні достойники та деякі
гості зайняли місця проти закритого
пам' ятника, а площу почало заливати
море народу з прапорами й транспа-
рентами. У перших рядах біля прові-
зоричної загороди — повно дітвори,
а між народом велика частина молоді,
що попереднього дня, в суботу 8-го
липня ц. p., віддала ще окремо поклін
Шевченкові у просторій залі Манітоб
ської Арени.
Між приявними багато піонерів, які
пам' ятають найтрудніші давні роки
„освоювання горизонтів", і їм, мабуть,
найбільше серце радувалося, що, хоч
не пощастило їм повернутися на рід
ну землю, то Укра їна прийшла до
них, то Україну принесли вони, — як
це сказав один із промовців — разом
з духом Шевченка у своїх серцях, і
вона тепер проявилася у всій своїй
незрівняній красі і неперевершеній
величі. Це було ще й зокрема їхнє
свято, бо разом з відкриттям пам'ят
ника Шевченкові відзначували вони
і 70-річчя українського поселення в
Канаді і з цієї нагоди найвищі пред
ставники країни висловлювали їм
найбільші признання за їхній труд,
їхню волелюбність, їх витривалість,
їх культуру та їх вклад у всебічний
розвиток Канади.
Врочистість починається
Починається
врочистість,
якою
проводить ветеран канадійської армії,
асистент губернатора Манітоби та
член Президії КУК Роман Брик. Ор
кестра грає гимн і тоді слово від Пре
зидії КУК має її президент о. прелат
д-р Василь Кушнір. Він звертається
пойменно до приявних прем'єра Ді-
фенбейкера, представника
Корони